Ohita navigaatio

Muistojen siivillä Osa 2: Helsinki-Vantaa 70- ja 80-luvuilla

Artikkeli julkaistu
02.08.2016 klo 06:00
Finavian henkilökuntaa 1980-luvulla.
Ihmisiä & Ilmailua
Juttusarjassa kurkistetaan lentokentän menneisyyteen historiallisen kuvamateriaalin avulla.

Helsinki-Vantaan lentoasema vietti 10. heinäkuuta 64-vuotissynttäreitään. Merkkipäivän kunniaksi Finavia julkaisee kolmiosaisen, Muistojen siivillä –juttusarjan, jossa kerrotaan vanhojen kuvien kautta kentän historiasta.

Osa 2: Keihäsmatkoja, kuuluisuuksia ja kylmä sota

Helsinki-Vantaan vasta-avatun matkustajaterminaalin porttialue 1969.

Kun etelänlentojen hinnat laskivat, tuli turismista yhä suositumpaa suuren yleisön keskuudessa. Ilmaliikenne ja matkustajamäärät kasvoivat suurin harppauksin 70-lulle tultaessa: kun vuonna 1965 Helsinki-Vantaan läpi kulki vain noin 700 000 henkeä vuodessa, oli määrä noussut vuoteen 1975 mennessä noin kolmeen miljoonaan.

Kuva: Ilmailumuseo

Lentokentällä ikuistettiin 70-luvulla myös suomalaisen urheiluhistorian huippuhetkiä. Olympiavoittajat Lasse Virén ja Pekka Vasala palaavat Münchenin olympialaisista 1972.

Kuva: Ilmailumuseo, kuvaaja: Börje Hielm

Spearairin "Härmän jätkä" ja "Härmän mimmi" Helsinki-Vantaalla heinäkuussa 1973.

Seuramatkat yleistyivät 1970-luvulle tultaessa: vuosina 1971 ja -72 reittilentojen määrä lomakohteisiin kasvoi 28 prosenttia. Ikonisin seuramatkajärjestäjä oli halvoilla hinnoilla ja rahvaanomaisella mielikuvilla markkinoitu Keihäsmatkat –matkatoimisto, josta tuli 1970-luvulla Suomen suurin matkanjärjestäjä. Keihäsmatkojen perustaja Kalevi Keihänen perusti jopa oman Spearair-lentoyhtiönsä, joka kuitenkin teki öljykriisin myötä konkurssin jo keväällä 1974.

Kuva: Ilmailumuseo, kuvaaja: Pressfoto

Helsinki toimi historiallisen ETYK-huippukokouksen järjestäjänä vuonna 1975, ja Helsinki-Vantaan kautta virtasi Suomeen maailman suurimpia päämiehiä Itä-Saksan Honeckerista Romanian Ceaușescuun ja Neuvostoliiton Brežnevistä Ruotsin Olof Palmeen. Kuvassa Yhdysvaltain presidentti Gerald Ford saapuu ETYK-kokoukseen laskeutuen vaimonsa kera Air Force One -koneesta.

Lentoliikenteen yhä laajentuessa Helsinki-Vantaan ulkomaanterminaalia laajennettiin huomattavilla panostuksilla. Uusi laajennus otettiin käyttöön 1983.

Terminaalihenkilökunta esittelee Helsinki-Vantaan uusia työasuja vuonna 1983. Heidän takanaan nähdään kentän ensimmäinen tietokoneohjattu ilmoitustaulu, joka otettiin käyttöön samana vuonna.

Matkustajamäärät jatkoivat 80-luvulla kasvuaan ja ylittivät viiden miljoonan rajan vuonna 1987. Viidesmiljoonas matkustaja, Lena Karlsson, palkittiin Helsinki-Vantaalla kukkapuskalla.

Muistojen siivillä Osa 1

Lue lisää Helsinki-Vantaan historiasta

Junkers A50 Junior saapui Helsinki-Vantaalle 1976