Hyppää pääsisältöön

Muistojen siivillä Osa 3: Helsinki-Vantaa 90- ja 2000-luvuilla

Julkaistu
12.08.2016 klo 06:00
Juttusarjassa kurkistetaan Helsinki-Vantaan menneisyyteen historiallisen kuvamateriaalin avulla. 

Helsinki-Vantaan lentoasema vietti 10. heinäkuuta 64-vuotissynttäreitään. Merkkipäivän kunniaksi Finavia julkaisee kolmiosaisen, Muistojen siivillä -juttusarjan, jossa kerrotaan vanhojen kuvien kautta kentän historiasta.  

Osa 3: Laajentuminen ja kansainvälinen kehitys  

Kentän porttialue oli avoinna kaikelle kansalle vielä 1990-luvulla.  

Presidentti Ahtisaari avasi vaihtoalueen laajennuksen lokakuussa 1996.  

90-luku oli laajamittaisen rakentamisen aikaa kentällä. Vuonna 1993 aukesi uusi kotimaanlentojen terminaali, vaihtoaluetta laajennettiin, ja uusi ostosalue näki päivänvalon vuonna 1996. Seuraavana vuonna avattiin myös VIP President -terminaali. 90-luvun lopussa myös osa lennonjohdosta muutti uuteen lennonjohtotorniin..

Ulkomaanlentojen terminaalia laajennettiin vuonna 1999, ja samalla avattiin myös uudet lähtö- ja tuloaulat, jotka ovat edelleen käytössä.  


Kuva näyttelystä “Sameplace, differenttime”, jossa nähdään lähtöselvitysalue kahdelta eri aikakaudelta yhdessä kuvassa. Markus Kontiainen / Finavia. 
 
2000-luku oli kansainvälistymisen ja digitaalisten palvelujen aikaa. Vuonna 2000 matkustajamäärä Helsinki-Vantaalla ylitti 10 miljoonan rajapyykin. Suomi liittyi Schengen-sopimukseen 2001. Vuonna 2004 kaukolentojen matkustajatiloja laajennettiin ensimmäisen kerran, ja 2000-luvun alkupuolella otettiin käyttöön myös ensimmäiset lähtöselvitysautomaatit. 

Kentän uusi laajennus avattiin 2009, terminaalipinta-ala kasvoi 30%. Terminaalit myös nimettiin uudelleen: kotimaan ja ulkomaan terminaalien sijasta ne saivat numerot 1 ja 2.  


2010-luvulla Helsinki-Vantaan kehitystä on tahdittanut Aasian talouskasvu, ja matkustajamäärien nousua on kirittänyt pitkälti vilkastunut Aasian vaihtoliikenne.  Suurin osa aasialaisista matkustajista Helsingissä tulee Japanista tai Kiinasta.

  
Uutta lentokenttälaajennusta suunnitellaan virtuaalimalleilla.

  
Vuonna 2013 kentän matkustajalukemat ylittivät ensi kertaa 15 miljoonan vuotuisen matkustajan määrän. Samana vuonna Finavia julkisti laajan kehityssuunnitelman: yhteensä 900 miljoonan panostuksilla Helsinki-Vantaasta kehitetään kansainvälistä matkustushubia, joka valmistautuu palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuonna 2020.

    
Lue sarjan edelliset osat: Helsinki-Vantaa 50- ja 60-luvuilla ja 70- ja 80-luvuilla.
   
Lue lisää Helsinki-Vantaan historiasta.  

Ihmisiä & Ilmailua