Ohita navigaatio

Nosturilla kiitoteiden ylle — Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen ensimmäinen osa käyttöön loppukesästä

Artikkeli julkaistu
10.02.2017 klo 11:00
Arkistointipäiväys
Vastuullisuus
Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan lentoliikenteen kasvuun. Siksi lentoasemaa laajennetaan parhaillaan. Kurkista kanssamme videolta, miltä vilkas lentokenttä näyttää rakkennustyömaan nosturin huipulta katsottuna.

Lentoasema on monella tapaa ainutlaatuinen rakennustyömaa. Finavian teknisen johtajan Henri Hanssonin mukaan lähtökohtana on, että suunnittelussa ja rakentamisessa pidetään mielessä koko ajan lentomatkustajan tarpeet ja toiveet.

Hän listaa kolme ominaispiirrettä, jotka määrittävät lentoaseman rakennusprojektia.

– Ensinnäkin lentokentän prosessien on toimittava niin sanotusti sekä keittiön takana että asiakastiloissa joka päivä kesästä talveen. Toinen tärkeä asia liittyy kansainväliseen asiakaskuntaan. On otettava huomioon asiakkaiden kulttuuriset lähtökohdat kuten kieli.

Kolmantena asiana Hansson toteaa, että tilojen on myös oltava helposti huollettavissa.

Oman haasteensa rakennustöihin tuo työmaan sijainti aivan kiitoteiden lähettyvillä. Työmaa ei vaikuta lentoliikenteen kulkuun, vaan töitä tehdään lentokoneiden laskeutuessa ja noustessa.

Lemminkäisen projekti-insinööri Jarkko Lahti myöntää, että ympäristö on haasteellinen.

– Meidän porukka on aikaisemminkin työskennellyt vaikeissa olosuhteissa, mutta tämä lentoasema on haastavuudessa ihan omalla tasollaan. Täällä on todella monta toimijaa, jotka tulee ottaa jatkuvasti huomioon.

Kiitoteiden ympäröimän työmaan keskeltä kohoava 45 metrin korkuinen nosturi vangitsee katseen. Sitä sopiikin ihailla, sillä se on Euroopan vahvin siirrettävä nosturi.

Nosturilla voi nostaa jopa 64 tonnin painon, mikä on suurista elementeistä rakennettavan terminaalin kannalta elinehto. Suuret, avarat tilat ilman pilareita asettavat omat vaatimuksensa rakentamiselle.

Valtavan nosturin saaminen paikoilleen oli suuren työn takana. Se painaa 300 tonnia.

– Pystyttäminen oli hurja operaatio, Lahti naurahtaa. Nosturin kasasi autonosturi, jonka kasasi toinen autonosturi.

– Nosturitoimittajan kasaajat olivat käyneet Kiinassa asti harjoittelemassa nosturin kokoamista, Lahti kuvailee projektin haastavuutta.

Päätä huimaavan korkeaan nosturiin pääsee nousemaan vain erityisluvalla. Kaikki eivät kuitenkaan Lahden mukaan edes halua käydä ylhäällä asti. Toisia huimaa ylhäällä, toisia ei. Lahtea ei kuitenkaan korkeus hirvitä. Pääsimme hänen kanssaan kurkistamaan, miltä vilkas lentokenttä näyttää nosturin huipulta katsottuna.

Katso aikajanalta, miten lentoasema laajenee lähivuosien aikana.