Ohita navigaatio

Tero Sivonen tietää, mikä matkailijoita askarruttaa

Artikkeli julkaistu
25.01.2017 klo 07:00
Arkistointipäiväys
Matkustus
Lentoaseman Visit Helsinki -neuvontapisteessä on totuttu vastaamaan matkailijoiden yleisimpiin kysymyksiin. Välillä matkailuneuvojat pääsevät auttamaan erikoisemmissakin toiveissa.

Helsinki-Vantaan turistineuvonnassa työskentelevä matkaneuvoja Tero Sivonen työtovereineen kohtaa päivittäin ihmisiä jokaisesta maailmankolkasta, joten on selvää, että asiakkaiden tietämys Helsingistä ja Helsinki-Vantaan lentokentästä vaihtelee.

Matkailuneuvojat ovat tottuneet vastaamaan samoihin kysymyksiin useasti päivässä. ”Eniten meiltä kysellään, miten pääsee Helsingin keskustaan. Etenkin vaihtolentoa odottavat matkustajat tiedustelevat usein mitä keskustassa voi tehdä, jos on vaikka viisi tuntia aikaa,” kertoo Sivonen.

”Helsingissä lomailevat puolestaan kyselevät miten he pääsevät hotellilleen.”

”Autojen pysäköintiin liittyvät kysymykset ovat myös aika yleisiä. Asiakkaat haluavat tietää mihin parkkilipun voi maksaa ja miten toimia, jos parkkilippu ei toimikaan,” Sivonen kertoo.

Toisinaan uusia kysymyksiä satelee jatkuvasti. Joukkoon mahtuu myös erikoisempia pyyntöjä.

”Olemme esimerkiksi rauhoitelleet ahtaanpaikankammosta kärsivää asiakasta, jota jännitti mennä hissillä maan alla sijaitsevalle juna-asemalle. Välillä meiltä myös kysellään missä on lähtevien lentojen aula, sillä ensimmäisen kerroksen kyltit eivät joidenkin matkustajien mielestä vastaa selkeästi tähän kysymykseen,” sanoo Sivonen.

”Meidän tehtävämme on kuitenkin huolehtia kaikista asiakkaista riippumatta siitä mistä he tulevat ja mikä heidän kysymyksensä on. Meille on itsestään selvää, että niin kutsuttuja tyhmiä kysymyksiä ei ole.”

 

Sivosen ja muut matkaneuvojat löydät täältä.