Skip navigation

Helsinki-Vantaan lentokoneet: faktat Fokker 100 -konetyypistä

Artikkeli julkaistu
02.08.2018 klo 09:00
Fokker100
Fokker 100 oli yksi 1980- ja 90-lukujen suosituimmista matkustajakonemalleista. Mihin sen suosio perustui, ja miksi valmistaminen lopetettiin?

Saksalais-hollantilaisen Fokker-lentokonetehtaan F100-malli dominoi alueellisen lentomatkustuksen markkinoita 1980-luvulta aina 1990-luvun lopulle. Konetyyppi oli niin suosittu, että se tunnetaan jopa populaarikulttuurissa: "Fokkeri kääntyy", lauletaan Ultra Bran kappaleessa Helsinki-Vantaa vuodelta 1999. Miksi hassunniminen kone oli lentoyhtiöiden suosiossa, ja mikä Fokker-yhtiön lopulta kaatoi?

1. Fokker oli hollantilaisen lentokonesuunnittelija Anthony Fokkerin vuonna 1912 perustama lentokonetehdas ja Euroopan vanhin siviili-ilmailulentokoneiden valmistaja.

2. Fokker 100 on keskipitkän kantaman matkustajakone, joka on varustettu kahdella Rolls-Roycen Tay-suihkumoottorilla. Se kehitettiin toisen maailmansodan jälkeen lanseeratun F28 Fellowship -matkustajakonemallin suuremmaksi ja modernimmaksi seuraajaksi 1980-luvulla. Malli lensi ensilentonsa vuonna 1986.

3. Fokker 100 -koneen käyttökustannukset olivat matalat, ja lentoyhtiöt saattoivat tehdä sillä voittoa, vaikka koneen täyttöaste olisi ollut vain 30 prosenttia. Lisäksi Fokker 100 oli 1980-luvulla kaupallisista suihkukoneista yksi helpoimmin lennettävistä, koska siinä oli edistynyt sähköinen ohjausjärjestelmä. Näistä syistä malliin tykästyivät suuret lentoyhtiöt kuten KLM ja Swissair.

4. Konetyyppi on ollut etenkin alueellisesti toimivien lentoyhtiöiden suosikki ympäri maailman. Vuosien varrella Fokker 100 -koneita valmistettiin lähes 300 kappaletta.

5. Fokker 100:lla oli aluksi vain vähän kilpailijoita, mutta 1990-luvulla kilpailu keskipitkän kantaman lentokoneiden valmistajien välillä koveni. Esimerkiksi brasilialaisen Embraerin markkinoille tulon myötä F100-koneiden kysyntä laski.

6. Fokker-yhtiö kärsi taloudellisista vaikeuksista ja meni lopulta konkurssiin vuonna 1996. Yhtiön toiminta myytiin saksalaiselle kilpailijalle, Deutsche Aerospace AG:lle. Riittämättömän kysynnän seurauksena uusi omistaja lopetti Fokker 100 -mallin valmistamisen vuonna 1997.

7. Vaikka vanhat Fokker 100 -koneet ovat hiljalleen poistuneet käytöstä lentoyhtiöiden uusiessa kalustoaan, vielä vuonna 2016 F100-koneita oli käytössä yli sata kappaletta ympäri maailman, esimerkiksi Australiassa, Aasiassa ja itäisessä Euroopassa.

8. Eri tahot, kuten alankomaalainen Rekkof (Fokker toisin päin) eli Netherlands Aircraft Company, ovat halunneet herättää Fokker 100:n henkiin, mutta toistaiseksi suunnitelmat ovat jääneet toteutumatta.

Helsinki-Vantaa inspiroi elokuvia, tv-sarjoja ja laulunsanoituksia

Lue lisää Embraer 190 lentokoneesta

Lue Fokker-koneiden roolista talvisodassa

Ihmisiä & Ilmailua