Hyppää pääsisältöön

Humans of Lapland Airports: Kunnossapidon työnjohtaja Olli Temisevä

Julkaistu
27.02.2018 klo 09:00
OlliTemisevä
Olli Temisevän mukaan Ivalon lentoasema on eturivin paikka, jossa pääsee tekemään omin käsin töitä Lapin kasvun eteen. Vaikka työ on fyysisesti raskasta – käsien läpi kulkee parhaina päivinä tonneittain matkatavaraa – sitoutuneet työkaverit antavat voimaa.

”Meillä kunnossapitoa johdetaan edestäpäin eli työnjohtajana teen samoja kenttätöitä kuin muutkin moniosaajat: poistamme lunta ja jäätä kiitoteiltä sekä lentokoneista, puramme ja lastaamme matkalaukkuja, teemme asematasovalvontaa, turvatarkastuksia ja pidämme yllä palo- ja pelastusvalmiutta. Lisäksi organisoin ja johdan vuoroesimiesten kanssa työtä. Työnjohtajan virka on suhteellisen uusi Ivalossa: kun matkustajamäärät ovat kasvaneet, on huomattu, että myös johtamisvastuuta on jaettava, sillä lentoaseman päällikkö ei ehdi kaikkeen.  

Työmme on usein fyysisesti raskasta, sillä charter-koneet puretaan ja pakataan Ivalossa käsivoimin. Matkalaukut painavat 12 ja 15 kilon välillä, ja yhdessä koneessa on noin 180–200 laukkua, joten päivän aikana yhden henkilön käsien läpi kulkee jopa tuhansia kiloja matkatavaraa. Se on kovaa hommaa, säässä kuin säässä ja kelloa vastaan. Koneen kääntöaika on 40 minuuttia, missä ajassa siirrämme hieman alle kuusi tonnia laukkuja.  

Ivalon lentoaseman työntekijät ovat mielettömän hyvää ainesta ja helppoa johdettavaa. Työkavereista saa voimaa ja energiaa kiireen keskellä. Ikähaitari on 17-vuotiaasta aina 63-vuotiaisiin: vanhemmat opettavat nuorempiaan ja toisin päin. Tämä on ahkerien ihmisten työpaikka: jokaisella on oma tehtävä, ja he ovat ylpeitä siitä, että se tulee hoidettua hyvin. Ihmisten luja sitoutuminen töihin yllätti minut aluksi: ei tarvitse kysyä viitsitkö tai pystytkö, saati varmistella teitkö, vaan voi luottaa, että annettu tehtävä hoituu. Harvassa työssä käden jäljen näkee niin nopeasti kuin meillä: kun onnistutaan, koneet pääsevät laskeutumaan ja lähtemään liikkeelle ajallaan.  

Täällä pohjoisessa lentokenttä on eturivin paikka, josta näkee koko alueen kasvun ja saa olla mukana tekemässä sitä. Se tsemppaa myös tekemisessä eteenpäin, kun näkee kehityksen suunnan. Tälläkin talvikaudella Ivalon työntekijöiden panos on jo ollut hämmästyttävän kova: olemme pystyneet vastaamaan kasvun haasteisiin ja olemme valmiina tulevaan. Ei jää meistä kiinni, kasvaako Lapin matkailu: antaa tulla vaan!” 

Lue lentokenttäkonkari Mikko Santaniemen työstä Oulun lentokentällä 

Ihmisiä & Ilmailua