Skip navigation

Helsinki-Vantaan arkkitehdille Vuoden lasirakentaja -palkinto

Artikkeli julkaistu
16.05.2019 klo 15:00
Helsinki-Vantaan arkkitehdille Vuoden lasirakentaja -palkinto
Vuoden 2019 lasirakentajaksi on valittu PES-Arkkitehdit Oy:n osakas ja suunnittelujohtaja Tuomas Silvennoinen. Suomen Tasolasiyhdistyksen hallitus perusteli valintaansa seuraavasti: Tuomas Silvennoinen on tehnyt merkittävää työtä näyttävien ja monipuolisten rakennusten suunnittelijana, joissa lasirakenteet ovat oleellinen osa niin julkisivua kuin sisärakenteitakin. Lasi tuo tilaan avaruutta, läpinäkyvyyttä ja oikein suunniteltuna tekee tilasta rauhallisen ja turvallisen tuntuisen.

Esimerkillinen lasisuunnittelun kohde on monia palkintoja napannut Helsingin matkustajasataman Länsiterminaali T2. Terminaali on vakuuttava taidonnäyte, jossa avoimuus, muotoilu ja valoisuus yhdistyvät luoden miellyttävän matkustajakokemuksen. Samaan laadukkaaseen tunnelmaan on tähdätty myös Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennuksessa, jossa suomalaisuus on avainasemassa. Tuomas Silvennoinen on vienyt suomalaista arkkitehtiosaamista myös ulkomaille. Hänen merkittävin ulkomainen suunnittelukohde on Icon YunDuan pilvenpiirtäjä Chengdussa Kiinassa.

Palkintotuomaristo

Vuoden Lasirakenne ja Vuoden Lasirakentaja tunnustuksilla Suomen lasiala haluaa nostaa esille poikkeuksellisia lasituskohteita ja monipuolisia lasitussuunnitelmia, jotka edistävät hyvän lasirakentamisen kulttuuria. Palkintotuomaristoon kuuluivat Suomen Tasolasiyhdistys ry:n hallitus ja toiminnanjohtaja.

Tuomariston perustelut voittajan valinnalle

Tuomas Silvennoinen on arkkitehti, joka on oivaltanut lasin mahdollisuudet läpinäkyvänä materiaalina, osaa luoda siitä näyttäviä ja toimivia kokonaisuuksia. Toisin sanoen hän vie lasirakentamista eteenpäin kohti rakennusarkkitehtuuria, jossa lasi on materiaalina pääosassa, vaikka monesti huomaamattomana. Eikä mikä tahansa lasi, vaan rakenne, joka on suunniteltu yhteistyössä lasialan ammattilaisten kanssa. Näin varmistetaan rakenteen toimivuus jokaisessa kohteessa erikseen. Luonnonvalo, energiatalous, viihtyvyys ja kustannustehokkuus pitävät myös tilaajan tyytyväisenä pitkälle tulevaisuuteen.

Palkintotilaisuus Helsinki-Vantaan lentoasemalla

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on käynnissä lentokentän historian mittavin laajennushanke. Uutta terminaalia rakennetaan 103 000 m2 lisää, koko pinta-ala kasvaa 45 %. Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman investoinnin arvo on yli 1 miljardi euroa. Kaukolentoalueen laajennusosan on suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit Oy, pääsuunnittelijana Tuomas Silvennoinen. PES-Arkkitehtien suunnittelema laajennus käsittää neljä uudisosaa: eteläsiiven, länsisiiven, Aukion ja rajatarkastuksen laajennuksen.

Keskeistä Finavian laajennushankkeessa on suomalaisuus ja luonto; arkkitehtonisesti vaikuttavat tilat, jotka luovat rauhoittavan ja virkistävän, aisteja hivelevän asiakaskokemuksen. Uudet tilat lisäävät paremman asiakaskokemuksen lisäksi lentokaluston käytön tehokkuutta ja nopeuttavat koneiden lähtöaikoja.

Vuoden 2019 lasirakentaja -palkinto luovutettiin Tuomas Silvennoiselle 24.4.2019 Finavian uusissa tiloissa; tarkemmin juuri valmistuvan länsisiiven Muumikahvilan vieressä. Tilaisuudessa mukana olivat myös Finavian edustajat suunnittelupäällikkö Kari Ristolainen ja vieraiden emäntänä asiakastutkimuksen puolelta Sini Kaikkonen sekä lasitoimittaja Lasiliiri Oy:stä Anu Talja ja Tapio Törrönen. Yhdistyksen hallituksesta paikalla olivat puheenjohtaja Mika Selinko, Hämeen Lasitoimi Oy ja Tahvo Sutela, Lasifakta Oy.

”Olen kiitollinen ja otettu Vuoden Lasirakentaja -palkinnosta. Olen usein joutunut perustelemaan laajojen lasirakenteiden hyötyjä ja täällä matkustajatiloissa lasin merkitys korostuu; lentoasemalle saapunut matkustaja näkee maiseman, kiitoradan, erottaa ilmansuunnat, jolloin tilassa on helppo ja miellyttävä liikkua”, kertoo juuri palkittu arkkitehti Tuomas Silvennoinen.

Lentoaseman lasirakenteet

Lentoasemalla yksi tärkeimmistä lasirakenteen määrittävistä tekijöistä on ääneneristävyys, jolle akustikko on määritellyt minimiarvot. Kohteessa valmiille julkisivulle suoritettiin laadunvarmistuksena ääneneristävyysmittaukset, joilla varmistettiin vaatimusten täyttyminen. Ääneneristävyyden lisäksi lasirakenteissa on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen ja aurinkosuojaukseen.

”Lasirakentaminen on parhaimmillaan tehokasta elementtirakentamista”, toteaa Tuomas Silvennoinen. Johon Kari Ristolainen jatkaa, että se on ollut tässä käyttötarkoituksessa myös edullisempaa kuin umpiseinärakenteet.

Lentoaseman rakentamisessa on ollut mukana huomattava joukko suomalaisia toimijoita. Lasirakentamisen puolelta lasijulkisivun urakoitsijana toimi Teräselementti Oy, jolle Riihimäkeläinen Lasiliiri Oy toimitti lasia noin 20 000 m2. Lisäksi Lasiliiri Oy toimitti jonkin verran lasia sisätilojen lasituksiin, jotka asensi Inlook Oy. Forssalainen Tambest Oy puolestaan on tehnyt suurimman osan sisäpuolen lasituksista.

Lähde: Suomen Tasolasiyhdistys ry:n tiedote 25.4.2019

Ihmisiä & Ilmailua