Skip navigation

Helsinki-Vantaan kaukolentoalue on laajentunut tänä vuonna vauhdilla – projektissa käynnissä viimeinen kolmannes

Artikkeli julkaistu
20.12.2019 klo 15:26
HelsinkiVantaa_Länsisiipi
Terminaali 2:n laajennus on tuonut kaivattua lisäkapasiteettia Aasian ja Euroopan väliseen vaihtoliikenteeseen. Uudisosat valmistuvat pala palalta ja yhdessä niistä syntyy mieleenpainuva kokonaisuus Suomessa piipahtaville vaihtomatkustajille.

– Vuonna 2015 alkanut jättiprojekti on edennyt aikataulussaan, jossa on jo edetty viimeiselle kolmannekselle. Näyttävä merkkipaalu saavutettiin helmikuussa 2019, kun laajennusosan etelä- ja länsisiiven välissä sijaitseva Aukio otettiin käyttöön, kertoo projektipäällikkö Esa-Pekka Timonen Finaviasta.

Arkkitehtonisesti vaikuttava Aukio on laajennusalueen sydän, jonka ympärille sijoittuu myymälöitä, ravintoloita ja elämyksellisiä palveluita. Matkustajat saivat käyttöönsä yhteensä 25 000 neliömetriä uutta tilaa.

Aukion vieressä avautui helmikuussa myös vaihtomatkustajien uusi huippumoderni turvatarkastusalue.

Heinäkuussa otettiin käyttöön rajatarkastusalueen laajennus, joka tuo lisäkapasiteettia Aasian ja Euroopan väliseen vaihtomatkustamiseen. Alueella on 50 uutta passintarkastusautomaattia, ja Helsinki-Vantaalla on nyt Pohjois-Euroopan edistyksellisin passintarkastus.

Uusia siltapaikkoja laajarunkokoneille

Aukion laidalle on kasvanut kuluvan vuoden aikana uusi länsisiipi, jossa on lähtöportteja ja siltapaikkoja laajarunkokoneille. Alueen ensimmäinen osa avautui liikenteelle toukokuussa ja toinen osa otetaan käyttöön marraskuussa.

– Yli 300 metrin pituinen länsisiipi kasvattaa reippaasti non-Schengen-lentojen kapasiteettia. Ensimmäisessä vaiheessa saatiin viisi ja toisessa neljä uutta laajarunkokoneiden siltapaikkaa, Timonen sanoo.

Marraskuussa Aukion ja länsisiiven alapuolella otetaan käyttöön matkatavarajärjestelmän laajennus, joka lisää Helsinki-Vantaan matkatavaroiden käsittelykapasiteettia 50 prosenttia.

Ympäristöystävällistä jäänpoistoa uusilla konepaikoilla

Kaikki uudet konepaikat jo valmistuneessa eteläsiivessä, länsisiivessä ja tulevan porttialueiden 37–39 laajennuksessa ovat pesukelpoisia eli niillä voidaan tehdä koneiden jäänpoistoa.

– Konepaikoille on rakennettu kalvorakenteet viemäröinteineen ja pesuvesi otetaan tarkasti talteen. Tämä on osa Finavian vesienhallintaa, jolla estetään luontoon kuulumattomien aineiden pääsy ympäristöön.

Länsisiiven uusista siltapaikoista kaksi on niin sanottuja MARS-siltoja, johon voidaan pysäköidä joko yksi laajarunkokone tai kaksi kapearunkoista konetta kerralla. Näitä siltapaikkoja on tulossa vielä kaksi lisää pohjoiseen laajennusosaan.

Joustava toteutustapa

Finavian kumppanina kaukoliikenteen terminaalin laajennusurakassa on YIT ja asematason rakentamisessa Destia. Hanke on laajuudeltaan lähes puolet koko miljardin euron Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta, ja sitä on toteutettu useassa toisiinsa limittyvässä osassa. Kerralla ei ole tilattu koko massiivista kokonaisuutta, vaan työ on edennyt vaiheittain.

– Tämä on strateginen valinta, jolla voidaan hallita riskejä ja nopeuttaa projektin kokonaisaikataulua. Jos liiketoimintaympäristössä olisi tapahtunut merkittäviä muutoksia, projekti olisi voitu toteuttaa vain osittain. Suunnittelua on tehty pala palalta hankkeen edetessä, mikä on nopeuttanut toteutusta.

Projekti on toteutunut alkuperäisessä laajuudessaan ja pysynyt aikataulussaan.

– Helsinki-Vantaan liiketoiminta ja matkustajamäärät ovat kehittyneet odotusten mukaisesti ja nopeamminkin, joten suunnitelmasta ei ole tarvinnut karsia mitään.

Mieleenpainuva paikka myös vaihtomatkustajille

Vaikka uudisosat valmistuvat vaiheittain, lopputuloksesta on tulossa harkittu ja yhtenäinen. Koko kaukolentoalueen laajennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Runsas lasin ja puun käyttö tuovat matkustajatiloihin valoisuutta ja luonnonläheisyyttä.

– Miljoonat kansainväliset matkustajat saavat lentoasemalla ensikosketuksen Suomeen. Tavoitteena on ollut tehdä Helsinki-Vantaasta ja siten Suomesta mieleenpainuva myös niille matkustajille, jotka ovat täällä vain kauttakulkumatkalla, Timonen sanoo.

Työ projektin parissa jatkuu tulevanakin vuonna: porttialueiden 37–39 laajentaminen on nyt urakkavaiheessa. Kokonaisuuteen kuuluu myös kaupallisten tilojen muutoksia, saapuvien matkustajien käytävä sekä jo käyttöön otetut sosiaali- ja varastotilat. Viimeisen urakkaosan on määrä valmistua kesäkaudeksi 2021.

Kehitys