Skip navigation

Ivalon lentoaseman vesiensuojelua parannettiin laajennuksen yhteydessä

Artikkeli julkaistu
17.10.2019 klo 09:00
Ivalo_Airport_etu
Suomen pohjoisin lentoasema panostaa Ivalojoen suojeluun.

Hyvä ympäristö- ja yhteistyö on osa Finavian vastuullisuutta. Hyvien asioiden ketju -sarja nostaa esiin yksityiskohtia Finavian vastuullisuustyöstä. Tässä jutussa keskitytään Ivalon lentoaseman vesiensuojelun parannuksiin.

Finavia panostaa merkittävästi Lapin lentoyhteyksiin ja Pohjois-Suomen matkailun kasvuun. Osana Finavian 55 miljoonan euron Lapin investointiohjelmaa, Ivalon lentoasemalla on tehty vuosien 2018 ja 2019 aikana mittava remontti, jossa lentoasemalle rakennettiin uutta matkustajatilaa ja tuplasti lisää lentokonepaikkoja. 

Samalla lentoaseman vesiensuojelua on parannettu. Lentokoneiden jäänesto- ja poistoaineiden jäämiä sisältävien hulevesien keräystä on parannettu uusilla seisontapaikoilla ja glykolipitoiselle lumelle rakennettiin maaperän suojausrakenteilla varustettu sulamisalue.

– Asematason laajennuksen yhteydessä rakensimme alueelle uuden glykolivesien keräysjärjestelmän. Järjestelmän avulla jäänpoistoglykolista kerätään mahdollisimman paljon talteen, jotta se ei joudu lähivesiin, kertoo Ivalon lentoaseman päällikkö Jarmo Pyhäjärvi.

Glykoliveden keräysjärjestelmässä on 50 kuution puskurisäiliö, johon uuden asematason jäänpoistovedet ohjataan. Tästä puskurisäiliöstä glykolipitoinen vesi ohjataan kunnalliseen jäteveden puhdistusprosessiin.  

Uusi kaksoisvesijärjestelmä myös mittaa veden glykolipitoisuutta kaivoihin asetetuilla antureilla. Kun vesi on tarpeeksi puhdasta, se ohjataan hulevesijärjestelmän kautta maastoon.  

Vesitarkkailua tehdään säännöllisesti 

Glykolin keräyksen tavoitteena on vähentää glykolin pääsyä maaperään ja sen kautta Ivalojoen vesistöön. Uusi keräysjärjestelmä parantaa Ivalon lentoaseman vesienhallintaa.  

– Järjestelmän asennuksia on tehty loppuun kuluneena kesänä. Tulevana talvikautena saadaan sitten käyttökokemuksia. Vanhoilta seisontapaikoilta glykolilunta kerätään pois, minkä avulla myös osaltaan estetään glykolin päätyminen vesistöön, Jarmo Pyhäjärvi kertoo. 

Säännöllinen hulevesien laadun tarkkailu muodostaa olennaisen osan Ivalon lentoaseman vesiensuojelusta. Koska pakkaskausi on pohjoisessa pitempi ja lennot painottuneet talvikauteen, myös jäänesto- ja poistoaineita joudutaan käyttämään Ivalon lentoasemalla pidempään kuin eteläisessä Suomessa.   

Toisaalta luminen talvi on aseman työntekijöille mieleen. 

– Lumi on mukava elementti, pidämme täällä Ivalossa lumesta enemmän kuin jäätävistä vesisateista. Lumen kanssa pärjätään aina ja sitä on paljon mukavampi poistaa kuin alijäähtynyttä vettä, Jarmo Pyhäjärvi toteaa. 

Matkailu hyvässä vireessä 

Laajentuneella Ivalon lentoasemalla menee mukavasti. Matkustajamäärät ovat kasvussa ja entistä laadukkaampien matkailupalveluiden rakentaminen pohjoiseen Lappiin on viriämässä.  

– Viimeiset 3–4 vuotta ovat olleet Pohjois-Lapissa hyvää aikaa. Utsjoella on hotellihanke, ja Inariin on kaavailtu luksushotellia, Jarmo Pyhäjärvi kertoo. 

Ivalon lentoasemalla kasvuun on varauduttu tekemällä etupainotteisesti investointeja, joilla pärjätään useampi kasvun vuosi. Lapin matkailulle tärkeän Iso-Britannian poliittinen huojunta asettaa pienen kysymysmerkin kasvun päälle. 

– Brexit on toki todellinen uhkakuva joulunajan charterlentoihin, sillä brittien osuus on joululennoissa suuri. Matkustajia tulee kuitenkin yhä useammasta maasta ja maanosasta, joten emme me siitä liian huolissamme ole.  

Lue lisää uudistuneesta Ivalon lentoasemasta

Kehitys