Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaalle lentoalan arvostettu palkinto: Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
01.06.2020 klo 08:48
Arkistointipäiväys
Kaksi henkilöä katsoo ikkunasta ulos lentoasemalla.
Matkustus
Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan lentoaseman Pohjois-Euroopan parhaaksi kentäksi jo neljättä kertaa Skytraxin kansainvälisessä lentokenttien palvelututkimuksessa.

Sijoitus on erinomainen myös maailmanlaajuisesti tarkasteltuna, sillä Helsinki-Vantaa nousee koko vertailussa toiselle sijalle omassa kokoluokassaan (20-30 miljoonaa matkustajaa).

Skytraxin toimitusjohtaja Edward Plaisted toteaa tiedotteessa, että Helsinki-Vantaa on vuosi toisensa perään säilyttänyt vahvan asemansa maailman parhaimpien lentoasemien joukossa.

− Olemme erittäin iloisia Skytraxin myöntämästä tunnustuksesta, sillä se on hyvä osoitus Helsinki-Vantaan kyvystä pärjätä kansainvälisessä kilpailussa ja antaa meille vahvan pohjan ponnistaa kohti tulevaisuutta lentoliikenteen elpyessä koronakriisistä, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.

Lettijeff kiittää koko lentoaseman henkilökuntaa, jonka ansiosta tunnustus on saatu.

− Helsinki-Vantaalla toimii noin 1 500 yritystä ja organisaatiota, joiden palveluksessa työskentelee yhteensä yli 20 000 ihmistä. He kaikki yhdessä ovat olleet mukana luomassa lentoasemalle asiakkaiden arvostamaa sujuvaa palvelua, joka on yksi Helsinki-Vantaan vahvimmista kilpailutekijöistä ja jonka avulla lentoasema erottuu edukseen muista maailman lentoasemista. Tästä on hyvä jatkaa, hän sanoo.

Järjestelmällisä yhteistyötä tavoitteiden saavuttamiseksi

Finavia on parin viimeisen vuoden aikana panostanut merkittävästi asiakaskokemuksen kehittämiseen ja tehnyt tiivistä yhteistyötä lentoasemalla toimivien yritysten ja viranomaisten kanssa asiakaspalvelun laadun kehittämiseksi.

Esimerkkinä Lettijeff mainitsee laajan Finavia Academy -valmennusohjelman, jonka tavoitteena on tarjota yhtenäinen matkustuskokemus läpi koko lentoaseman palvelupolun. Valmennuksella tähdätään eri toimijoiden välisen yhteistyön kehittämiseen ja hyvän yhteishengen luomiseen. Henkilöstön sitoutuminen on yksi tärkeimmistä menetystekijöistä.

− Skytraxin palkinto ei siis ole ihan pelkkää sattumaa. Asiakaskokemuksen kehittäminen on Finavian strategian keskiössä, ja sen lisäksi kaikilla Helsinki-Vantaalla työskentelevillä on yhteinen kunnianhimoinen tavoite tarjota maailmanluokan palveluita, Lettijeff kertoo.

Skytraxin tutkimus tarkastelee koko matkustajapolkua

Skytraxin tutkimus on globaali lentoasemien palvelutasoa mittaava matkustajatutkimus, jossa on mukana yli 550 lentoasemaa ympäri maailmaa. Matkustajat arvioivat lentoasemien palveluiden ja tuotteiden tasoa laajasti läpi koko matkustajapolun aina terminaalin sisäänkäynniltä koneen istuimelle asti. Nyt julkaistu tutkimus on toteutettu kuusi kuukautta kestävän jakson aikana syyskuusta 2019 alkaen helmikuulle 2020 asti.

Lisää tietoa tutkimuksesta saa Skytraxin verkkosivuilta: https://www.worldairportawards.com/about-us/