Skip navigation

Hiljentyneen Helsinki-Vantaan yritykset: halu palvella asiakkaita on kova

Artikkeli julkaistu
27.04.2020 klo 10:32
A closed restaurant at the airport terminal
Muutamassa viikossa keskimäärin 60 000 päivittäistä potentiaalista asiakasta väheni tuhanteen. Finavia on tukenut vuokralaisiaan monin keinoin koronaviruspandemian aiheuttamana poikkeuksellisena aikana.

Kaikkien Helsinki-Vantaan lentoasematoimijoiden yhteisenä tarkoituksena on palvella matkustaja-asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimii lukuisa määrä suomalaisia ja kansainvälisiä ravintoloita, kauppoja, loungeja, hotelleja ja palvelupisteitä, joiden asiakaskunta muodostuu täysin lentomatkustajista. Kuten koko Suomessa, muutamassa viikossa asiakkaat katosivat melkein täysin. Finavia ja lentoaseman vuokralaiset ovat olleet ennennäkemättömän tilanteen edessä.

Hyvällä ja avoimella yhteistyöllä koko lentoasemayhteisö tukee nyt toisiaan

Kotimaisella R-kioskilla on useita palvelupisteitä Helsinki-Vantaalla. Lentojen ja matkustajamäärien romahtaminen on pakottanut muutoksiin terminaalien käytössä ja tilajaossa, jolloin osa kioskeista on jouduttu sulkemaan, ja osan kohdalla aukioloaikoja on supistettu. R-kioskin kehitysjohtaja Mikko Arosilta antaa tunnustusta kioskien kauppiaille:

”Lentoaseman Ärrä-kauppiaamme kantavat huolta omasta henkilökunnastaan, josta nyt lähes kaikki on lomautettu. He ovat samaan aikaan myös taistelumoodissa, ja pyrkivät löytämään niitä tuotteita, joita nyt kentällä olevat asiakkaat ostavat eli valikoimia on muutettu ja sopeutettu vallitsevaan tilanteeseen asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Kioskiemme halu palvella ja kyky muuntautua vallitsevan tilanteen tarpeisiin on kova!”

Finavia ilmoitti vapauttavansa huhtikuusta eteenpäin vuokranmaksusta ne terminaalien vuokralaiset, joilla ei ollut poikkeustilanteesta ja lentoliikenteen vähentymisestä johtuen toimintaedellytyksiä. Vuokralaisille, joilla on joitakin liiketoimintamahdollisuuksia ja halukkuutta pitää liikkeensä auki, vuokravelvoitetta on alennettu huomattavasti. Lisäksi Finavia on joustanut monista sopimusehdoista vuokralaisten hyödyksi, kuten palveluajoista ja yhteismarkkinointipanostuksista. Lentoaseman yritysten tukemista jatketaan, kunnes tilanne jälleen palautuu normaalimmaksi.

”Kun on molemmin puolinen tahtotila palvella matkustavia asiakkaita parhaansa mukaan loppuun asti, niin ratkaisuja kyllä löydetään. Asia eskaloitui kaikille todella nopeasti ja tieto vanheni hetkessä, ja taas uuteen muuttuneeseen tilanteeseen piti reagoida. Finavia on viestinyt lentoaseman tilanteesta suuntaamme erittäin hyvin. Meillä on ollut koko ajan suuri luottamus sitä kohtaan, että Finavian johdolla lentoasemalla tehdään oikeita ratkaisuja”, Arosilta jatkaa.

Kumppanuus mitataan kriisissä

Koronapandemia pisti myös Helsinki-Vantaan uuden yrityksen, Metsä/Skogenin, suunnitelmat uusiksi. Vielä helmikuussa uutisoitiin, miten Helsinki-Vantaalla voi mennä metsään Metsä/Skogenin toukokuussa avattavan uuden konseptimyymälän myötä. Metsä/Skogenin yrittäjä Carita Peltonen on helpottunut miten vastuullisesti ja proaktiivisesti Finavia on toiminut lentoaseman vuokralaisten suuntaan.

”Kyllä yrittäjänä hirvitti, miten käy. Liiketilan vuokrasopimus oli tehty, kun koranapandemian tilanne eskaloitui nopeasti. Myymälän remonttimiehet oli varattu ja myymälän suunnitelmat olivat toteutusta vaille valmiit. Suotta hirvitti, sillä vaativassa tilanteessa Finavia on toiminut alusta alkaen esimerkillisen hyvänä kumppanina.

Arvostan valtavasti, miten Finavia ymmärsi tilanteemme ja viesti tilanteesta aktiivisesti meidän yrittäjien suuntaan. Todellinen kumppanuus mitataan juuri kriisitilanteessa. Koen, että olemme tässä yhdessä, ja myös selviämme tästä hyvässä yhteistyössä Finavian kanssa”, Peltonen kertoo.

Finavialla ei jääty odottamaan lentoliikenteen vähentyessä, vaan jokaisen vuokralaisen kanssa on neuvoteltu toimista, joilla haastavassa tilanteessa voidaan selvitä.

”Vastuullisuus on ennen kaikkea tekoja ja teoissa vastuullisuus mitataan. Finavia osoitti hädän hetkellä konkreettisilla ehdotuksilla olevansa samassa veneessä kanssamme, arvostan sitä todella paljon. Metsä/Skogen avautuu sitten, kun lentoliikenne on palautunut ja Helsinki-Vantaalla on matkustajia. Olemme valmiita ja luottavaisia tulevaisuuden suhteen”, Peltonen jatkaa.

Poikkeuksellinen tilanne hyödynnetään: Lindroosin myymälöitä remontoidaan

Perinteikkäällä kello- ja kultaseppäyritys Lindroosilla on Helsinki-Vantaalla kolme myymälää. Lindroosin lentoasematoiminnoista vastaava johtaja Tanja Keisu-Mäkinen kertoo, että poikkeuksellinen tilanne on myös hyödynnetty tulevaa ajatellen. Lindroosin myymälöissä tehdään parhaillaan pientä pintaremonttia, mikä olisi normaalitilanteessa haastavampi toteuttaa.

”Olemme joutuneet lomauttamaan Lindroosin koko lentoaseman henkilökunnan eli kaikki myymälämme ovat olleet suljettuna maaliskuun loppupuolelta lähtien. Finavian vastaan tuleminen vuokrissa ja markkinointimaksuissa on ollut meille erittäin tärkeää. Pyrimme avaamaan myymälämme heti kun vain tilanne sen sallii.

Henkilökuntamme on ollut kiitollinen nopeista ratkaisuista ja he itse myötävaikuttivat tähän asiaan myös suuresti. Ihmiset ovat olleet ymmärtäväisiä tämä tilanne on meille kaikille uusi. Ja tämä koskettaa meitä kaikkia. Henkilökuntamme pysyi onneksi terveenä työssä ollessaan kukaan ei sairastunut. Nyt katseemme on tulevassa ja matkustajien paluussa.”

Helsinki-Vantaa liikkeiden, palveluiden ja ravintoloiden tulevaisuus koronan jälkeen

Vuokralaisille osoitetut tukitoimet jättävät merkittävän loven Finavian omaan talouteen. Vuokra-alennukset ovat useita kymmeniä miljoonia, mutta Finavialla toivotaan vastaantulon mahdollistavan sen, että hyvät palvelut saadaan mahdollisimman nopeasti taas auki, kun matkustajaliikenne lentoasemilla palautuu.

”Matkustajien ja henkilökunnan terveys on kaikista tärkeintä. Me kaikki toivomme vahvasti, että tämän kriisin vaikutus jäisi mahdollisimman lyhyeksi, ja matkustamista päästäisiin vapauttamaan jo kesän aikana. On selvää, että vaikutus yrityksille on suoraan verrannollinen kriisin kestoon. Uskomme kuitenkin, että kumppaniverkostomme on vahva ja elinvoimainen, ja että lähes kaikilla on mahdollisuudet jatkaa toimintaa hyvin edellytyksin kriisin jälkeen. Toivomme tietenkin myös, että valtion tukipaketit saavuttavat myös ne kumppanimme, jotka ovat tuen tarpeessa selviytyäkseen kriisin yli. On kaikkien meidän hyöty, että yritystoimintaa tuetaan ja että toimijoita ei päästetä konkurssiin tällaisen ulkopuolisen, ei kenestäkään meistä riippuvan kriisin ja poikkeustilanteen takia”, Helsinki-Vantaan kaupallinen johtaja Nora Immonen kommentoi.

Finavialla seurataan kokonaisvaltaisesti pandemiatilannetta ja etenkin valtioiden matkustusohjeita ja lentoyhtiöiden lentoliikenneohjelmien suunnittelua.

”Pyrimme avaamaan kaupalliset palvelut ennalleen mahdollisimman pian, kun lentoliikenteen matkustajamäärät jälleen lähtevät kasvuun. Seuraamme jatkuvasti matkustajien asiakastyytyväisyyttä palveluihimme liittyen, ja kehitämme koko ajan palveluita vastaamaan matkustajien tarpeita myös tulevaisuudessa Helsinki-Vantaan kehitysohjelman tuomien uusien mahdollisuuksien mukana”, Nora Immonen jatkaa.

Lentoaseman yrityksissä ollaan valmiita toimimaan, kun toimintaympäristö sen mahdollistaa.

”Näemme että Ärrän palvelut matkustavan asiakkaan arjessa ovat vähintään yhtä relevantteja kuin aikaisemminkin. Jaksetaan hymyillä ja tsempata toisiamme, ja antaa niitä päivän piristyksiä vaikeiden aikojen keskelle. Asioikaa kioskeillamme, ostakaa kaikkensa yrittäviltä kauppiailtamme. Jokainen euro on iso apu tässä tilanteessa”, Mikko Arosilta kertoo.

Lindroosin Tanja Keisu-Mäkinen jatkaa: ”Uskon, että tämä yhteinen kokemus lähentää meitä kaikkia tavallaan. Olemme varmasti kaikki yritykset ja henkilökunta iloisia palvelemaan ja kohtaamaan toisemme, kun sen aika taas on.”

Matkustus