Ohita navigaatio

Finavialaisia: Projektijohtajalle Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on ollut koko Finavian yhteinen ponnistus

Artikkeli julkaistu
03.10.2023 klo 08:12
Martti Nurminen Helsinki-Vantaan terminaalin edessä.
Ihmisiä & Ilmailua
Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelma on massiivisin projekti, jota projektijohtaja Martti Nurminen on ollut toteuttamassa.

Vaikka Nurmisella onkin nykyään hallussaan lentolupakirja, innostuu hän töissään silti eniten uusien projektimallien suunnittelusta ja niiden viemisestä käytäntöön.

”Kun lapseni ovat joskus kysyneet, mitä teen töissä, olen vastannut, että puhun. Työni Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman projektijohtajana on pitkälti asioista keskustelemista ja viestimistä. Käytännössä tehtäväni on viedä ylätasolla ohjelman päätöksiä ja toimenpiteitä eteenpäin sekä tukea ohjelman projektipäälliköitä työssään siten, että kaikki sujuu mahdollisimman optimaalisesti.

Kehitysohjelman lisäksi johdan koko Finavian projektitoimistoa, missä kehitämme projektitoimintaa sekä priorisoimme ja raportoimme koko Finavian projektisalkun projektien etenemistä.

Finavialla olen ollut yhtäjaksoisesti vuodesta 2006 lähtien. Aloitin projektipäällikkönä. Ehdin tehdä laajasti erilaisia rakennus- ja kehitysprojekteja ennen kuin minulle vuonna 2013 esiteltiin ajatus Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta.

Kehitysohjelman myötä työni on muuttunut laaja-alaisemmaksi. Nykyään se on paljon muutakin kuin rakennusprojektien johtamista. Ohjelmajohtamisessa seurataan ohjelman liiketoiminnallisia hyötymittareita ja verrataan niitä asetettuihin tavoitteisiin.

Kun lähdimme valmistelemaan ohjelmaa, ei kenelläkään ollut kokemusta näin massiivisesta projektista. Etenkin näin jälkikäteen tarkasteltuna huomaan oppineeni matkan varrella valtavasti johtamisesta ja viestinnän merkityksestä.Tämänkaltaista isoa kokonaisuutta ei voi toteuttaa kukaan yksin. Kehitysohjelma on ollut koko Finavian yhteinen ponnistus, eikä sen tekijöistä voi olla kuin ylpeä.

Saimme rakennettua todella hyvän projektitoimiston, jonka ammattilaisilla on laaja-alaisesti osaamista. Lisäksi meillä oli johdon ja linjaorganisaatioiden vahva tuki myös ongelmatilanteissa. Osaamiseemme luotettiin myös tilanteissa, joissa tuli tämän kokoisessa projektissa väistämättömiä virhearviointeja.

Tällä hetkellä saatamme kehitysohjelmaa päätökseen. Kaikista 25 projektista valmistuu nyt viimeinen osa, Helsinki-Vantaan vanhan lähtöaulan muutos.

Tuon lähtöaulan rakentaminen oli itse asiassa myös ensimmäinen projekti, jota olin Finavialle aikoinaan tekemässä – tosin tuolloin työskentelin vielä ulkopuolisen rakennuttajakonsultin projekti- ja työinsinöörinä. Sitä ennen tein Finavialle insinöörityöni vuonna 1997.

Työssäni innostun eniten projektien toteuttamiseen liittyvien uusien asioiden kehittämisestä ja niiden viemisestä käytäntöön. Tykkään hääriä projektien alkupäässä, ja myös kehitysohjelmassa panokseni oli voimakkainta eri projektien valmistelutyössä.

Finavialla projekteja toteutetaan keskellä toimivaa lentoasemaa, mikä tekee niistä monitahoisia ja laaja-alaisia. Se on työni suola.

Pitkästä lentoasemaurastani huolimatta minulla ei ole ollut mitään erityistä ilmailutaustaa. Insinöörityönikin tein Helsinki-Vantaan VIP-terminaalin pilarien puuliitoksista ja niiden rakennelaskelmista.

Nyt myöhemmin olen kuitenkin päätynyt lentämisen pariin. Sain vuonna 2018 lentolupakirjan, ja harrastan nykyään purjelentämistä.”