Historiapolku

Matkaa läpi Helsinki-Vantaan 70-vuotisen historian.

 

Helsinki-Vantaalle myönnetyt palkinnot ja tunnustukset

 

Helsinki-Vantaan merkkipaalut

1940-luku

Uuden lentoaseman rakentamista Helsinkiin alettiin suunnitella 1940-luvun lopulla, sillä Malmin lentoasema ei enää pystynyt vastaamaan nopeasti kasvavien matkustajamäärien ja yhä suurempien ja painavampien koneiden asettamiin vaatimuksiin.

1950

Lentoaseman rakennustyöt käynnistyivät silloisen Helsingin pitäjän alueella, Seutulaan johtavan tien varrella.

1952

Helsingin lentoasema otettiin väliaikaisesti käyttöön Helsingin olympialaisten ajaksi. Uuden lentoaseman avajaisia vietettiin 10. heinäkuuta.

1956 

Toinen kiitotie valmistui ja käyttöön otettiin ensimmäinen tutka.

1969

Uusi matkustajaterminaali avattiin.

1973

Ensimmäiset turvatarkastukset alkoivat ulkomaanliikenteessä.

1977

Helsingin lentoasemalle annettiin nimeksi Helsinki-Vantaan lentoasema.

1983 

Matkustajaterminaalia laajennettiin.

1987 

Matkustajamäärä ylitti ensimmäisen kerran viisi miljoonaa.

1993

Kotimaanlentoja varten avattiin oma terminaali.

1996

Ulkomaanterminaalia laajennettiin. Kotimaanterminaali yhdistettiin ulkomaanterminaaliin käytävällä. Avattiin uusi ostoskatu, hotelli ja kongressikeskus.

1997

Valtiovierailuja varten käyttöön avattiin VIP President -terminaali.

1998 

Helsinki-Vantaa valittiin ensimmäisen kerran maailman parhaaksi lentoasemaksi.

1999 

Ulkomaanterminaalia laajennettiin. Avattiin uudet lähtö- ja tuloaulat.

2000 

Matkustajamäärä nousi ensimmäisen kerran yli 10 miljoonaan.

2001

Suomi liittyi Schengen-sopimukseen. Passit tarkastetaan vain non-Schengen-lentojen matkustajilta.

2002

Kolmas kiitotie valmistui.

2004 

Ulkomaanterminaalia laajennettiin ja non-Schengen-lentojen matkustajille avattiin uusi ostosalue.

2009 

Non-Schengen-lentojen tiloja laajennettiin. Terminaalin kokonaispinta-ala kasvoi 30 prosenttia. Avattiin uusi keskitetty matkatavaroiden käsittelykeskus ja uusi ostosalue. Jako kotimaan- ja ulkomaanlentojen välillä poistui. Terminaalit nimettiin uudelleen: terminaali 1 ja terminaali 2. Terminaali 1 uudistettiin vastaamaan ulkomaanliikenteen tarpeita.

2013 

Matkustajamäärä ylitti 15 miljoonan rajapyykin. Finavia käynnisti miljardin euron suuruisen investointiohjelman, jonka tavoitteena on laajentaa Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja kehittää sen palveluita.

2017 

Helsinki-Vantaan lentoasema saa kansanvälisen ilmastosertifikaatin ja saavuttaa hiilineutraaliuden.

2018 

Helsinki-Vantaan matkustajamäärä nousi ensimmäisen kerran yli 20 miljoonaan.

2021

Vuonna 2013 käynnistetty investointiohjelma eteni suunnitelmien mukaisesti. Uusia tiloja ja palveluita avattiin lähes vuosittain. Vuoden 2021 joulukuussa investointiohjelma alkoi olla loppusuoralla, kun Helsinki-Vantaalle avattiin uusi pääsisäänkäynti. Terminaalin pinta-ala oli kasvanut 45 prosenttia ja matkatavaran käsittelykapasiteetti liki 60 prosenttia. Laajarunkokoneiden pysäköintipaikkojen lukumäärä oli tuplaantunut ja asematasoa oli uudistettu 150 000 neliömetrin suuruisella alalla. Parkkipaikkojen määrä oli kasvanut lähes 5 000:llä.

2022 

Terminaalit 1 ja 2 poistuivat käytöstä. Helsinki-Vantaalla siirryttiin yhden terminaalin toimintamalliin ja kaikki palvelut sijaitsevat saman katon alla.