Helsinki-Vantaan lentoaseman melunhallinta

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kolme kiitotietä, joista kiitotiet 1 ja 3 ovat samansuuntaiset ja kiitotie 2 on poikittain. Käytettävän kiitotien valinnassa noudatetaan ensisijaisuusperiaatetta, jossa otetaan huomioon turvallisuustekijöiden lisäksi lentokoneiden aiheuttama melu ja liikenteen määrä. Iltapäivän tuloruuhkan aikana on käytössä kiitoteiden 1 ja 3 rinnakkaiskäyttö.

Ensisijainen laskeutumiskiitotie on kiitotie 2 (15) luoteen eli Nurmijärven suunnasta, toinen on kiitotie 1 (22L) koillisesta eli Keravan suunnasta, kolmantena kiitotie 3 (04L) lounaan eli Espoon suunnasta ja neljäntenä kiitotie 1 (04R) lounaan suunnasta. Lentoonlähdöissä vastaava järjestys on kiitotie 3 (22R) lounaaseen eli Espoon suuntaan, kiitotie 1 (22L) lounaaseen ja kolmantena kiitotie 1 (04R) koilliseen eli Keravan suuntaan. Kiitotieyhdistelmiä on useita.

Melun kannalta parasta kiitotietä ei aina voida valita lentoturvallisuuden takia. Lentoreittien suunnittelulla voidaan vähentää meluhaittoja lentoonlähtöjen yhteydessä. Laskeutumisten osalta keinoja ovat käytettävän kiitotien valinta sekä jatkuvan liu´un mahdollistaminen niin usein kuin turvallisuustekijöiden kannalta on mahdollista.

Helsinki-Vantaan yleisimmät kiitoteiden käyttötavat

Tuulen suunta ja nopeus ovat tärkein käytettävien kiitoteiden valintakriteeri. Lentokoneet pyrkivät turvallisuussyistä nousemaan ja laskeutumaan nokka vastatuuleen.

Nousevan ja laskeutuvan liikenteen kiitotiet valitaan aina yhdessä. Vilkkaan liikenteen vuoksi on tärkeää, että kiitoteitä käytetään suunnitelmallisella tavalla. Lentoja ei voi lähteä ja laskeutua samanaikaisesti joka suuntaan/suunnasta.

Kun kiitoteitä joudutaan käyttämään eritavoin kuin tavallisimpina päivinä, suuntautuu joko nousevaa tai laskevaa liikennettä alueille, joissa tavallisimmin ei koneita havaita. Tämä on normaalia kaikkien lentoasemien toimintaan liittyvää vaihtelua.

Melun seurantaa

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on maan ainoa jatkuvatoiminen melun seurantajärjestelmä. Lentokoneiden melua mitataan yhdeksällä jatkuvatoimisella melumittausasemalla. Myös lyhytaikaisia mittauksia tehdään, näistä tuloksia löytyy Ympäristöjulkaisut-sivuilta. 

Finavia on julkaissut myös verkkopalvelun, jossa Helsinki-Vantaan lentoliikenteen reittejä ja melutietoja voi seurata lähes reaaliaikaisesti.