Finavian apulaisjohtaja Jukka Isomäki kertoo, miten kaupalliset muutokset tapahtuvat.
- Viime vuonna Helsinki-Vantaalla oli 15 miljoonaa matkustajaa. Jo viiden vuoden kuluttua matkustajia on ennusteen mukaan lähes 20 miljoonaa. Tähän tilanteeseen meidän on varaudutta, hän sanoo.
Lentoasemalla tulee olemaan entistä enemmän matkustajia ja heillä yhä vaihtelevampia odotuksia kentän palveluista. Samaan aikaan odotusten taso vain kasvaa. Palvelutarjonnan on elettävä tässä muutoksessa mukana.
Liiketilojen vuokrasopimusten päättyessä Finaviassa selvitetään, tarvitaanko tilalle uudenlaista tuotevalikoimaa tai peräti kokonaan toisenlaista palvelua vai jatketaanko nykyisellä mallilla.
Tarjouskilpailujen ja neuvotteluiden kautta kuhunkin liiketilaan valitaan yritys, joka parhaiten täyttää asetetut tavoitteet matkustajien palvelemiseksi ja asiakaskokemuksen varmistamiseksi.
- Kilpailutuksen tuloksena valituksi tulee joko nykyinen tai uusi liikkeenharjoittaja. Lentoasema on kauppapaikka ja toimimme ihan samalla tavalla kuin missä tahansa kauppakeskuksessa, Isomäki tiivistää.
Isomäki arvioi, että palvelujen määrä on nousussa. Mitä enemmän lentoasemalla on matkustajia, sitä enemmän tarvitaan myös henkilökuntaa tuottamaan eri palveluita.
Kansainvälisen mittarin mukaan lentoasemalla tarvitaan yhtä miljoonaa matkustajaa kohti tuhat työntekijää. Tällä hetkellä Helsinki-Vantaalla on 15 000 työntekijää. Vuoteen 2020 mennessä lentoasemalla arvioidaan olevan noin 20 000 työntekijää.