Ray-Banin tarina alkoi jo 1930-luvulla, kun Yhdysvaltain ilmavoimien piloteille piti saada ääriolosuhteisiin soveltuvat aurinkolasit. Vihreälinssiset Aviator-lasit kehitettiin ensin lentäjille ja tuotiin markkinoille vuonna 1938. Loppu onkin historiaa.
Aviatoreista ja sen muunnoksista tuli pian suosittuja, ja Hollywood räjäytti lopullisesti potin 1950-luvulla. Sen jälkeen kun Ray-Banin Wayfarerit oli nähty James Deanin ja Audrey Hepburnin kasvoilla, kaikki halusivat sellaiset.
80–90-luvuilla Ray-Banit vilahtelivat aikansa kulttielokuvissa (Blues Brothers, Top Gun…) ja tietysti Michael Jacksonin kasvoilla 1980-luvun lopun megakiertueilla. Kilpailua oli vielä verraten vähän, ja kaikilla oli ”reiskat”.
2000-luvun Ray-Ban tunnetaan globaaleista viestintäkampanjoistaan. Never Hide -kampanjan pääosassa ovat katu-uskottavat Ray-Banit, joiden kanssa voi hyvin olla piilossa katseilta, mutta samalla tulee varmasti huomatuksi.
Tutut mallit kauden väreissä
Viime vuosina Ray-Banin klassikkomalleja on päivitetty nykypäivään. Linsseihin ja sankoihin on tuotu värejä ja jopa printtejä.
Edelleen Ray-Ban tunnetaan ajan hermolla olevasta designistaan ja yhteydestään aikansa ikoneihin, monesti vähän rosoisiin ja vaihtoehtoisiinkin.
Samalla brändi perustuu huippuunsa hiottuun teknologiaan. Kestävyys ja sopeutuvuus muuttuviin olosuhteisiin ovat leimanneet Ray-Banin linssejä aina.
Sama huippulaatu tarjotaan sekä ilmavoimien piloteille että kesäkäyttäjille.
Ray-Banit ovat myydyimpiä aurinkolaseja myös Helsinki-Vantaalla. Niitä saa Collection-myymälästä (portilla 27) ja Helsinki Duty Freestä (portilla 32).
Suosituimpia ovat tutut klassikkomallit vuosikymmenten varrelta; Aviator, Wayfarer, Justin ja Erica, joita on saatavilla myös kesän herkullisissa kausiväreissä hintaan 109–269 euroa.
Aurinkolasit kruunaavat kesäasun – tervetuloa ostoksille!
Kuvat: Ray-Ban