Ohita navigaatio

Finavia yhteistyöhön suomalaisen startupin kanssa: uusi palvelu turvatarkastukseen

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
07.09.2016 klo 07:30
Arkistointipäiväys
Turvatarkastusjono Helsingin lentokentällä.
Matkustus
Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa takavarikoidaan vuosittain noin 400 000 kiellettyä tavaraa. Finavia avaa yhdessä Cotio Oy:n kanssa uuden verkkopalvelun, jonka kautta käsimatkatavaroista poistetut arvokkaat esineet on hävittämisen sijaan mahdollista saada takaisin. Ruumamatkatavaroista poistetut tavarat on jo pitkään ollut mahdollista saada takaisin.

– Käsimatkatavaroista otetaan eniten haltuun vesipulloja ja yli sadan millilitran hygienia- ja kosmetiikkapakkauksia, joiden kuljettaminen matkustamoon on nesterajoitusten vuoksi kiellettyä. Vaarallisiksi esineiksi ja aineiksi luokitellaan myös terävät ja helposti syttyvät esineet. Käsimatkatavaroista poistettujen tavaroiden joukossa on myös siis arvotavaroita kuten vaikkapa harvinaisia sytyttimiä, kallista alkoholia tai muuten tunnearvoltaan rakkaita esineitä, kertoo Finavian apulaisjohtaja Heikki Koski Helsinki-Vantaalta.

Finavia avaa yhteistyössä Cotion kanssa testikäyttöön uuden digitaalisen palvelun, jonka avulla käsimatkatavaroista poistettujen arvotavaroiden palautus omistajilleen on mahdollista toteuttaa järkevästi ja kustannustehokkaasti.

Uudistus liittyy turvatarkastuksen kehittämiseen ja Finavian tavoitteisiin parantaa asiakaskokemusta ja tuottaa matkustajille maailmanluokan palveluita.

– Finaviassa palvelukehityksen punainen lanka on että, ideoihin suhtaudutaan avarakatseisesti ja ehdotuksiin tartutaan - tulivatpa toiveet sitten matkustajilta, työntekijöiltä tai vaikkapa startupilta kuten tässä tapauksessa. Otamme käsittelyyn kaikki ideat ja niiden toteutusmahdollisuuksia tarkastellaan monesta eri näkökulmasta muun muassa turvallisuuden, eettisyyden ja ekologisuuden kannalta, sanoo Koski.

– Ajatus uudesta verkkopalvelusta sai alkunsa, kun jouduin luovuttamaan turvatarkastajalle salkun pohjalle jääneen sveitsiläisen linkkuveitsen. Olisin ollut valmis maksamaan toimituksesta, mutta sellaista palvelua ei ollut saatavana, kertoo idean isä ja Cotio Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Collander.

Uuden palveluvaihtoehdon myötä matkustaja saa turvatarkastajalta kuitin haltuunotetusta tavarasta. Kuitissa olevan tunnisteen avulla hän voi tilata esineen toimituksen osoitteesta www.cotio.fi. Palvelumaksu vaihtelee tavaran laadun ja toimitustavan mukaan. Nettipalvelu toimii suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja venäjäksi.

Palautuspalvelu on testikäytössä vuoden loppuun asti. Pilotin aikana testataan prosessin toimivuutta ja sitä, miten hyödylliseksi matkustajat tämän palvelun kokevat ja onko palvelulle riittävää kysyntää. Palvelu on suunnattu matkustajille, joilla on mukanaan joko rahallisesti tai tunnearvoltaan arvokasta tavaraa, mutta joita ilmailuturvallisuussyistä ei saa kuljettaa käsimatkatavaroissa.

Digitaalinen palautuspalvelu on lisävaihtoehto. Matkustaja voi edelleenkin palata lähtöselvitykseen ja jättää laukkunsa ruumassa kuljetettavaksi tai viedä tavaran autoonsa tai jättää sen saattajalle tai viedä säilytykseen. Suomessa ruumamatkatavoista poistetut tavarat on jo pitkään ollut mahdollista saada takaisin.

Finavian verkkopalvelussa voit tarkistaa, mitkä aineet ja esineet voit pakata ruumaan menevään matkatavaraan, mitkä käsimatkatavaraan ja mitä ei voi lainkaan kuljettaa lentokoneessa.