– Matkustajamäärät kasvavat nyt kohisten. Helsinki-Vantaalta avautuu tiheään tahtiin uusia reittejä ja vuorojen määrät nykyisiin kohteisiin lisääntyvät. Kaukoliikenteen kasvu tuottaa runsaasti lisää Euroopan ja kotimaan kohteisiin operoitavia reittejä, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
Kiihtyvän kasvun ansiosta lentoaseman Schengen-alueen kehittäminen käynnistyy nopeasti. Laajennusosa rakennetaan terminaali 1:n päätyyn, jonne tulee seitsemän uutta lähtöporttia. Lisää matkustajatilaa saadaan 3 350 neliömetriä.
– Uudet tilat sijaitsevat kahdessa kerroksessa. Lisäneliömetrien ansiosta terminaali 1:n viihtyisyys kohenee ja asiakaskokemus paranee, Hansson kertoo.
Siirtyminen koneeseen ja koneesta terminaaliin tapahtuu kävellen. Porttien 8-11 odotustilat sijaitsevat toisessa kerroksessa, josta on hissi- ja porrasyhteys asematasolle. Porttien 5-7 tilat sijaitsevat ensimmäisessä kerroksessa, lentokoneen pysäköintipaikan tasolla.
Hanssonin mukaan ratkaisun tavoitteena on tehostaa lentokaluston käyttöä. Matkustajien kuljetukset busseilla terminaalin ja koneiden välillä vähenevät. Samalla koneiden kääntöajat nopeutuvat.
Uudet tilat avautuvat runsaan vuoden kuluttua kesäkuussa 2019.
Finavia investoi Helsinki-Vantaan kehittämiseen 900 miljoonaa euroa
Helsinki-Vantaata ja sen palveluita laajennetaan eri puolella lentoasemaa. Painopiste on ollut kaukolentoja eli non-Schengen-liikennettä palvelevan terminaaliosan laajentamisessa sekä sen asematason uudistamisessa.
Nyt kehitysohjelma etenee Schengen-liikenteen kehittämiseen.
– Terminaali 1:n laajentamisen lisäksi tarkoituksena on ensi vuoden syksyllä käynnistää terminaali 2:n sisäänkäynnin ja sen tulo- ja lähtöhallien rakentaminen. Hankkeeseen liittyy myös Schengen-liikennettä palvelevan alueen laajennus, sanoo Hansson.