Hyppää pääsisältöön

Humans of Helsinki Airport: reittikehityksen asiantuntija Mikko Komi

Julkaistu
15.11.2018 klo 09:00
Mikko Komi route development
Uudet reitit avaavat maailmaa lentomatkustajille. Finavian Mikko Komin tehtävänä on auttaa lentoyhtiöitä avaamaan reittejä tai vahvistamaan reittien kapasiteettiä Helsinki-Vantaalta tai muilta Suomen lentoasemilta.

– Finavian avainasiakkuus- ja liiketoiminnan kehityspäällikkönä valmistelen lentoyhtiöille business caseja eli kannattavuuslaskelmia, joiden perusteella ne päättävät avata uuden reitin, lisätä lentojen määrää tai lentää suuremmalla koneella joko Helsinki-Vantaalle tai jollekin muista Suomen lentoasemista. Keskityn erityisesti reitteihin Pohjoismaista, Keski- ja Etelä-Euroopasta sekä Pohjois-Amerikasta eli Yhdysvalloista ja Kanadasta.   

Lentoyhtiötaustasta etua työssä   

– Olen ollut tässä tehtävässä nyt 4,5 vuotta. Aiemmin toimin Vaasan lentoaseman päällikkönä. Siirtyminen Finavian pääkonttorille reittikehitykseen oli luontevaa, koska minulla oli aiempaa työkokemusta Finnairilta, jossa valmistelin code sharing -yhteistyösopimuksia maailman suurimpien lentoyhtiöiden kanssa. Nyt lähestyn reittikehitystä suomalaisten lentoasemien näkökulmasta.  

– Uudet reitit ja kohteet tuovat lentomatkustajille lisää vaihtoehtoja, mikä nostaa matkustajien määrää Finavian lentoasemilla ja tekee niistä houkuttelevia toimipaikkoja kaupallisille toimijoille.  

– Työpäiväni alkaa yleensä jo kotona: luen aamiaisen lomassa viimeisimmät kansainväliset lentoyhtiöiden uutiskirjeet, kuten Air Transport Worldin ja Daily Airline Routen. Matkalla toimistolle silmäilen läpi sähköpostit ja teen to do -listan, joka on usein melkoinen.  

Kohokohtina reittiavaukset Kroatiaan ja Lontooseen  

– Urani kohokohtia on ollut muun muassa se, kun Norwegian nosti Helsinki-Vantaata kotikenttänään pitävien lentokoneiden määrää viidestä yhdeksään. Toinen huippu oli Norwegianin Lapin reittiavaus Lontoon Gatwickista Rovaniemelle, ja kolmantena nostaisin esiin Croatian Airlinesin Zagreb–Helsinki-reittiavauksen, josta kävimme pitkät neuvottelut.   

– Olen tehnyt koko urani lentoliikennealalla, joten oli helppo vaihtaa töihin lentoaseman puolelle. Nykyisessä roolissani arvostan erityisesti kansainvälistä työympäristöä, jossa saa tehdä töitä hyvin monista eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa. Voi sanoa, että rakastan työtäni. 

Hyvät yhteydet maailmalle on toimintamme ydin - lue lisää vastuullisuudesta Finaviassa 

Hyvien asioiden ketju -boilerplate
Ihmisiä & Ilmailua