Ohita navigaatio

Humans of Lapland Airports: Palvelupäällikkö Virpi Kuismin

Artikkeli julkaistu
07.03.2018 klo 09:00
Virpi Kuismin
Ihmisiä & Ilmailua
Palvelupäällikkö Virpin mukaan Ivalon lentoasema on pienellä paikkakunnalla erityinen työpaikka, jossa kohtaa eri kulttuureja ja pääsee itsekin kehittymään.

”Yllätyin siitä, miten vauhdilla lentokentällä on päässyt etenemään, kouluttautumaan ja saanut uusia haasteita. Aloitin alun perin palveluneuvojana, mutta siirryin lentoaseman palvelupäälliköksi lokakuussa 2017. Teen edelleen turvatarkastuksia ja neuvon matkustajia niin kuin ennenkin, mutta lisäksi muun muassa laskutan ja pidän yhteyttä lentoyhtiöiden kanssa laskeutumis- ja lähtöaikatauluista. Ivalon kenttä on siinä mielessä poikkeuksellinen, että meillä ei ole tytäryhtiötä hoitamassa turvatarkastuksia, eikä lentoaikatauluja ole SLOT-koordinoitu, vaan hoidamme nämä tehtävät omin voimin.

On hieno tunne, kun onnistumme hoitamaan työt hyvin ja asiakkaat kiittävät. Henkilökunta täällä on niin sitoutunutta, että he kyllä jaksavat venyä päivästä ja tunnista toiseen, vaikka tulisi mitä vastaan.

Lentokentässä työpaikkana viehättää erityinen lähdön tunnelma ja kansainvälisyys. Kun asuu näin pienellä kylällä, jossa muuten on rajatut piirit, lentoasemalla saa kohdata paljon erilaisia kulttuureja ja oppii ymmärtämään maailmaa eri tavalla.

Näin pienellä paikkakunnalla kuin Ivalo, Finavia on iso työnantaja, joka voi tarjota paljon mahdollisuuksia kehittymiseen. Kenttä kasvaa ja kehittyy hirveällä vauhdilla, ja siihen investoidaan koko ajan. Se näkyy myös arjessa: saamme lisää työkavereita ja kentälle uusia toimijoita, ja ennen hiljaiset kaudet talvisesongista täyttyvät, kun koko ajan tulee lisää matkustajia.”