Skip navigation

Finavian lentoasemabussit kulkevat tähteistä tehdyllä dieselillä – Uusiutuvalla polttoaineella säästetty jo 610 tonnia päästöjä

Julkaistu
22.12.2018 klo 09:00
Helsinki-Vantaalla ja Lapin lentoasemilla säästetään päästöissä käyttämällä jätteistä ja tähteistä tehtyä uusiutuvaa dieseliä.

Hyvä ympäristötyö on osa Finavian vastuullisuutta. Hyvien asioiden ketju -sarja nostaa esiin yksityiskohtia Finavian vastuullisuustyöstä. Tässä jutussa kerrotaan asematasoliikenteen päästöjen vähentämisestä. 

Tiesitkö, että kun sinut kyyditään suomalaisella lentoasemalla terminaalista lentokoneeseen, bussin tankissa on tähteistä ja jätteistä tehtyä uusiutuvaa dieseliä?

Bussien lisäksi myös kaikki muut Finavian omistamat Helsinki-Vantaan diesel-ajoneuvot, esimerkiksi paloautot, ovat siirtyneet vuoden 2018 syksyn aikana kulkevat Nesteen MY -uusiutuvaan dieseliin. Lisäksi uusiutuva polttoaine otettiin marraskuussa 2018 käyttöön Rovaniemen, Kuusamon, Ivalon ja Kittilän lentoasemilla.

– Uusiutuvien polttoaineiden käyttäminen on osa ilmasto-ohjelmaamme, joilla kaikista Finavian kentistä ollaan tehty tänä vuonna hiilineutraaleita. Helsinki-Vantaa saavutti tavoitteen jo 2017, kertoo Finavian ympäristöasiantuntija Johanna Kara.

Helsinki-Vantaalla uusiutuvan dieselin käyttö aloitettiin 2017 kesällä. Tähän mennessä tuote on auttanut Finaviaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä jo 610 tonnia, mikä vastaa 110 maailmanympärysmatkaa dieselhenkilöautolla.

– Uusiutuva polttoaine on vähentänyt päästöjä jopa 85 %, Kara sanoo.

Kalanperkeet ja kinkkurasva polttoaineeksi

Finavia on maailman lentoasemaoperaattoreista edelläkävijä uusiutuvan dieselin käytössä.

– Kansainvälisesti vasta muutamat kentät ovat aloittaneet uusiutuvan dieselin käytön. Meillä on tässä kotikenttäetu, sillä Nesteen uusiutuvan polttoaineen jalostamo on ihan kulman takana Porvoossa, Kara kertoo.

Neste MY -uusiutuvaa dieseliä valmistetaan muun muassa lihan- ja kalanjalostuksessa syntyvistä jäterasvoista, kasviöljytuotannon tähteistä, teknisestä maissiöljystä sekä elintarviketeollisuuden ja ravintoloiden käytetystä paistorasvasta.

Jätteistä ja tähteistä valmistetun polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonekaasupäästöt ovat parhaimmillaan jopa 90 % pienemmät kuin tavallisen dieselin.

– Pyrimme siihen, että Finavian lisäksi myös muut lentoasematoimijat, kuten huolintayhtiöt, siirtyisivät uusiutuvan dieselin käyttöön, Kara kertoo.

Uusiutuva diesel otettiin käyttöön Lapin lentoasemilla.

Lue lisää Finavian ilmasto-ohjelmasta.

Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.

Hyvien asioiden ketju -boilerplate
Kehitys