Skip navigation

Mäkisen perhe asuu Helsinki-Vantaan naapurina – näin Finavia mittaa ja hallitsee lähialueiden lentokonemelua

Julkaistu
31.12.2018 klo 09:00
Melunhallinta
Helsinki-Vantaan lentokonemelualue on saatu pienentymään 2000-luvulla. Finavia seuraa melua myös ihmisten asuinympäristössä: tänä syksynä esimerkiksi Jari Mäkisen omakotitalon pihalla Vantaan Koivupäässä.

– Yhtenä iltapäivänä kun tulin töistä kotiin, pihalle saapui Finavian ihmisiä. He kysyivät, voisiko pihallemme laittaa melumittarin. Tontti sijaitsi kuulemma hyvällä paikalla lentokonemelun mittausta varten, Jari Mäkinen kertoo.

Mäkinen perheineen asuu rauhallisella 1960-luvun omakotialueella Vantaan Koivupäässä, reilun puolen kilometrin päässä Helsinki-Vantaan kiitotie 3:n reuna-alueesta. Kodin pihalta voi iltapäiväruuhkan aikaan bongailla sekä nousevia että laskeutuvia koneita.

Mäkinen kuuluu noin 25 000 asukkaaseen, joiden koti sijaitsee Helsinki-Vantaan melualueella. Lentokoneista koituvan melun hallinta on tärkeä osa Finavian vastuullisuutta: tarkoituksena on minimoida lähialueen asukkaille koituvia haittoja.

Osana melunhallintatyötä Finavia toi Mäkisten pihalle liikuteltavan melunmittausaseman, joka on noin kolmenkymmen kilon painoinen, suurta kameran jalustaa muistuttava laite. Mittausasema oli pihassa kahden viikon mittausjakson ajan. Näin saatiin täydentävää dataa lentokonemelusta lentoaseman läheisyydessä. 

Jatkuvaa ja tarkentavaa mittausta

Pääosa Helsinki-Vantaan ympäristössä mitattavista lentokonemelutiedoista tulee kymmeneltä jatkuvatoimiselta melunmittausasemalta, jotka sijaitsevat lentokoneiden laskeutumisreittien alla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Melumittaustulos yhdistetään lennonjohdon tutkatietojen perusteella lähellä liikkuvan lentokoneen tietoihin. Mittauksilla tarkennetaan melulaskelmia, jotka pohjautuvat lentokonevalmistajien ilmoittamiin konetyyppikohtaisiin meluarvoihin.

Melumittaustuloksia voi tarkastella kaikille avoimessa WebTrak-palvelussa.

Helsinki-Vantaan tarkentavissa melumittauksissa sekä Suomen muiden lentoasemien melumittauksissa käytetään Mäkisenkin pihassa nähdyn kaltaisia liikuteltavia melunmittausasemia.

– Ympäristöluvissa saatetaan edellyttää tarkentavia, paikallisia melumittauksia tietyillä asuinalueilla lentoaseman lähellä. Etsimme sopivan paikan mittausasemalle sellaisen talon pihalta, jossa asukkaat ovat kotona. Yleensä meidät otetaan mielellään vastaan, kertoo ympäristöinsinööri Tuomo Leskelä Finaviasta.

Tottunutta asukasta lentokonemelu ei häiritse

Jari Mäkisellä on lentoaseman naapurissa asumisesta lähes elämänmittainen kokemus.

– Kymmenisen vuotta olen nyt asunut Koivupäässä – tällä kierroksella.

Mäkinen asuu entisessä lapsuudenkodissaan, nyt puolisonsa sekä 9- ja 16-vuotiaiden lasten kanssa. Pihalla kuuluu iltapäiväruuhkan aikaan tasainen humina, jossa erottuu lähinnä nousevien lentokoneiden äänet.

– Suoraan sanottuna en kiinnitä lentokoneiden ääniin oikeastaan minkäänlaista huomiota. Jos äänitaso nousee, niin voin noteerata, että siellä on nyt kolmesataaviiskymppinen [Finnairin Airbus A350 XWB -lentokone] lähdössä. Koneiden äänet aamulla ja illalla kuuluvat normaaliin vuorokausirytmiin, Mäkinen kuvailee.

Helsinki-Vantaan melualue kutistunut

Lentomelun jakautumista kuvaavista melualuekartoista näkyy, että Finavian ja sen kumppaneiden huolellinen melunhallintatyö on tuottanut tulosta. Kun vuonna 1990 Helsinki-Vantaan lentokonemelualueella asui 97 000 ihmistä, vuonna 2017 luku oli enää 25 000.

Helsinki-Vantaan lentokonemelualue on pienentynyt 1990-luvun tasolta radikaalisti, vaikka lentoliikenteen määrä on kasvanut. Tärkein tavoite on, että mahdollisimman vähän koteja olisi lentomelun vaikutusalueella, Leskelä kertoo.

Melutasoihin on vaikuttanut sekä lentokoneiden moottoreiden että lentomenetelmien kehittyminen. Melualueen pienenemisessä Finavian, ANS Finlandin, lentoyhtiöiden ja viranomaisten välinen yhteistyö on ollut avainasemassa.

Lentoreittien suunnittelulla voidaan oleellisesti vähentää asukkaiden kokemaa melua, kun lentoon lähteviä ja laskeutuvia koneita ohjataan mahdollisuuksien mukaan vähiten asutuille seuduille. Lisäksi suurin osa Helsinki-Vantaalle laskeutuvista koneista käyttää green landings -nimellä tunnettua jatkuvan liu'un menetelmää, joka vähentää paitsi melua myös päästöjä.

– Finavia tekee myös tiivistä yhteistyötä lähikuntien kanssa, jotta uusien asuinalueiden kaavoituksessa on huomioitu mahdolliset lentokonemelualueet, Leskelä summaa.

Lue lisää Finavian melunhallinnasta.

Katso video lentokoneiden reiteistä ja melunhallinnasta.

Tutustu melumittausasemien melutietoihin WebTrak-palvelussa.

Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.

Hyvien asioiden ketju -boilerplate

 

Ihmisiä & Ilmailua