Ohita navigaatio

Vihreitä laskeutumisia Helsinki-Vantaalla

Artikkeli julkaistu
22.02.2018 klo 09:00
greenlanding
Ihmisiä & Ilmailua
Helsinki-Vantaa on Euroopan parhaimmistoa lentokoneiden “vihreissä laskuissa”. Mitä ne ovat ja miksi ne ovat tärkeitä?

Helsinki-Vantaalla on jo vuosien ajan vähennetty lentokoneiden laskeutumisesta aiheutuvaa melua. Melu vaikuttaa erityisesti lentoasemien lähiasukkaisiin, niiden naapureihin.

Vihreät laskeutumiset, eli jatkuvan liu’un menetelmällä tehdyt lentokoneiden laskeutumiset, ovat tärkeässä osassa melun vähentämisessä.

- Jatkuvan liu’un laskeutumiset vähentävät koneiden laskeutumisista aiheutuvaa melua ja samalla myös polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Tällä hetkellä noin 70 prosenttia lentokoneista laskeutuu Helsinki-Vantaalle tällä menetelmällä, kertoo Samu Tuparinne, Finavian melunhallintapäällikkö.

Vihreissä laskeutumisissa koneen laskeutuminen suunnitellaan siten, että se voi laskeutua jatkuvalla liu´ulla matkalentokorkeudesta kiitotielle saakka. Tämä tarkoittaa, että lentokoneen laipat ja laskutelineet avataan mahdollisimman myöhään ja, että koneen nopeutta säädetään tasaisesti.

- Perinteisessä lähestymismenetelmässä lentokone käy vaakalennossa ennen loppuliukua – se ikään kuin lopettaa laskeutumisen hetkeksi. Vaakalento vaatii moottoreilta suuremmat tehot ja samalla koneesta aiheutuva melu voimistuu. Tämä lisää myös polttoaineen kulutusta, sanoo Tuparinne.

Suunnittelu on kaiken a ja o

Jatkuvan liu’un menetelmä vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta se vaatii onnistuakseen monen tahon saumatonta yhteispeliä.

- Lennonjohto mahdollistaa vihreät laskeutumiset ohjeistamalla lentäjän oikealla tavalla. Tämän jälkeen lentäjän on mahdollista tehdä jatkuvan liu´un laskeutuminen, Tuparinne kertoo.

Helsinki-Vantaa pärjää Euroopan kenttien vihreiden laskujen vertailussa hyvin ja muiden kotimaan kenttien tilanne on vähintään yhtä hyvä. Pienillä kentillä ilmatila on vapaampi ja ruuhkattomampi kuin Helsinki-Vantaalla ja vihreitä laskeutumisia on helpompi tehdä.

Helsinki-Vantaalla jatkuvan liu’un menetelmän käytölle on osoitettu tavoitteet ympäristöluvassa – päivisin tavoite on 70 prosenttia ja öiseen aikaan 80 prosenttia. Kehitys vuosien varrella on ollut hyvää ja tavoitteet on lähes saavutettu.

- Jatkuvan liu’un laskeutumisten määrää lisätään vuosi vuodelta. Myös muu kehitystyö jatkuu. Edelleen laskeutumisesta aiheutuvaa melua voidaan pyrkiä vähentämään niin sanotulla Low Power – Low Drag (LP-LD) -menetelmällä, joka mahdollistaa mahdollisimman pienen moottorinkäytön laskeutumisessa, Tuparinne kertoo.

Tulevaisuuden lentokone voi olla ikkunaton ja kulkea ilman lentäjää