Ohita navigaatio

Tiedätkö, mitä ovat lentoslotit, ja miten ne suunnitellaan?

Artikkeli julkaistu
26.07.2018 klo 09:00
kiitotie
Ihmisiä & Ilmailua
Mikäli lentojen lähtö- ja laskeutumisaikoja ei koordinoitaisi, isot kansainväliset kentät ja sitä kautta koko ilmaliikenne joutuisivat kaaoksen valtaan. Slottien koordinointi on piiruntarkkaa työtä, jonka ammattilaiset toimivat kulisseissa.

Lentoslotit tarkoittavat maallikkokielellä lentojen ennalta sovittuja lähtö- ja laskeutumisaikoja. Todellisuudessa kyseessä on hieman tätä hienoviritteisempi kokonaisuus.

– Slotti tarkoittaa kaikkea sitä aikaa ja infraa, mitä yksi lentoalus tarvitsee laskeutumiseen ja nousuun. Slotteja annetaan Helsinki-Vantaalla viiden minuutin välein, ja niiden käyttöä valvotaan jatkuvasti, kertoo Helsinki-Vantaan slot-koordinaattori Tiina Nokkala. Nokkala on ainoa lentoslotteja Suomessa koordinoiva ammattilainen.

Lentoliikenteessä slotit ovat käytössä ennen kaikkea siksi, jotta vilkkaat kentät eivät tukkeutuisi liikenteestä, ja että sekä laskeutumiset ja nousut pysyisivät sujuvana. Järjestelmä vähentää monia matkustajiakin turhauttavia ilmiöitä, kuten pitkää odottelua kiitotiellä ennen nousua.

Slottien koordinointi on tärkeää siksikin, että tietyt lähtöajat, esimerkiksi aamu- ja iltapäivät, ovat erittäin suosittuja. Koska lentoyhtiöillä on päällekkäisiä toiveita sloteista, niitä täytyy sovitella eri yhtiöiden kesken. Lentoyhtiöitä myös tarkkaillaan: niiden tulee käyttää annetut slotit oikein, eikä esimerkiksi myöhästellä jatkuvasti.

Jatkuvaa kansainvälistä yhteispeliä

Lentoliikenteen sujuva toiminta on tarkkaan säädeltyä kansainvälistä yhteistyötä.

Slotit ovat käytössä maailmanlaajuisena järjestelmänä ja EU:n tasolla erillisenä asetuksena, joka asettaa vaatimuksia tietyn tasoisille kentille.

Se, kuinka vahvasti kenttien lentoslotit ovat koordinoinnin piirissä, vaihtelee maanosittain. Aasian ja Euroopan pääkentät ovat vahvasti koordinoituja, kun taas USA:ssa koordinointi on yleistynyt hitaammin ja vaikkapa Afrikassa se tekee vasta tuloaan.

Suomen lentoasemista vain Helsinki-Vantaa on tällä hetkellä tasolla, joka edellyttää slottien koordinointia, mutta myös Lapin vilkkaiden turistikenttien koordinoinnin tarpeesta on keskusteltu.

Lentoyhtiöiden toiveiden laittaminen tärkeysjärjestykseen on monimutkainen prosessi, jonka selkeyttämiseksi käytetään eräänlaista perimysoikeutta: pitkään samaa slottia operoinut yhtiö on usein oikeutettu samaan lentoaikaan jatkossakin. Nämä niin kutsutut historialliset slotit ovat arvokkaita.

– Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli vaikkapa Lufthansa on lentänyt sovitusti Helsingistä Müncheniin kello 14 vuosien ajan, on se oikeutettu samaa slottiin jatkossakin. Ruuhka-aikana sloteista on kaikkein kovin kilpailu, eikä yksikään yhtiö luovu suosituista sloteista vapaaehtoisesti, kertoo Nokkala.

Suomessa automatisointi viety pitkälle

Tiina Nokkala järjestelee Helsinki-Vantaan slotteja yksin, vaikka periaatteessa lentoslotteja täytyy koordinoida ympäri vuorokauden. Työajan puitteissa pysymisen mahdollistaa tehokas ennakkosuunnittelu ja se, että Suomen viranomaiset ovat hyväksyneet automaation käytön virka-ajan ulkopuolella. Joissakin muissa maissa työtä tehdään kokonaan ihmisvoimin, mikä tarkoittaa neljänkin koordinoijan vuorotyötä kellon ympäri.

Koordinoinnin tarve myös kasvaa koko ajan lentomäärien lisääntyessä.

– Lentoliikenteen kasvu on työn kannalta haaste: joudumme miettimään eurooppalaisten kollegojen kanssa koko ajan tarkemmin, miten varmistetaan, että asetukset tulkitaan eri maissa samoin tavoin. Tuntuu, että sääntöpoikkeamia tulee koko ajan lisää, mikä viittaisi siihen, että liikenteen kasvaessa sääntöjä pyritään venyttämään. Voisi sanoa, että työhön on tullut aika kivasti lisää haastetta vuosien varrella, Nokkala sanoo.

Lue lisää lentoslottien suunnittelija Tiina Nokkalan työstä

Tiedätkö, miten lentokoneelle määräytyy oikea kiitotie Helsinki-Vantaalla?