Skip navigation

Yli kolme kilometriä uutta linjastoa ja tunnissa 5000 laukkua enemmän – näin Helsinki-Vantaan matkatavarajärjestelmä laajenee

Artikkeli julkaistu
31.07.2018 klo 09:00
baggage handling
Finavia uudistaa Helsinki-Vantaan matkatavarajärjestelmän perusteellisesti. Vuoden 2019 lopulla valmistuva laajennusosa tuo matkatavaroiden käsittelyyn lisää kapasiteettia, turvallisuutta ja sujuvuutta. Investointi on osa Finavian miljardin euron kehitysohjelmaa.

Matkatavarajärjestelmästä vastaava järjestelmäpäällikkö Timo Salminen Finavialta kertoo, että uuden matkatavarajärjestelmän rakentaminen etenee suunnitelmien mukaisesti.

– Nykyisen matkatavarajärjestelmän muutostyöt ovat olleet käynnissä vuoden 2017 lopulta asti, ja ne jatkuvat loppukesään saakka. Uusi järjestelmä tullaan yhdistämään vanhaan, ja tämä vaatii isoja muutoksia vanhaan järjestelmään.

Matkatavarakapasiteetin lisääminen ja uuden matkatavarakeskuksen laajentaminen liittyvät Helsinki-Vantaan laajennukseen, jossa kentän kapasiteettia kasvatetaan merkittävästi nykyisestä. Matkustajamäärien kasvu vaatii lisätehoja myös matkatavarajärjestelmältä.

10 000 neliömetriä lisätilaa

Laajennusosa kattaa 10 000 neliömetrin alueen kahdessa kerroksessa tulevan Plaza-alueen ja länsisiiven alapuolella. Sen avulla Helsinki-Vantaan matkatavaralinjasto pitenee yli kolme kilometriä ja järjestelmän kapasiteetti nousee yli 50 prosenttia. Samalla järjestelmässä otetaan käyttöön myös monia teknisiä uudistuksia ja parannuksia, jotka lisäävät järjestelmän luotettavuutta ja laukkujen sujuvaa kulkua.

Keskimäärin uutta kapasiteettia tulee noin 5000 laukkua tunnissa, ja uusia läpivalaisukoneita saadaan kolme, joiden ansiosta läpivalaisukapasiteetti lisääntyy noin 3300 laukulla tunnissa. Myös aikaisten laukkujen automaattivarasto kasvaa, noin 1500:sta laukusta 2500:aan.

Aikaisten laukkujen automaattivarasto tarkoittaa toimintoa, jossa laukut lajitellaan koneen lähtöajan mukaan ja ne laukut, joiden kohde ei ole vielä auki, varastoidaan. Varasto vapauttaa laukut automaattisesti, kun kyseisen lennon lajittelu alkaa. Näin laukkujen kulku on sujuvaa, ja ne voidaan ottaa järjestelmään jo hyvissä ajoin ennen lennon lähtöä.

Hyötyjä etenkin vaihtomatkustajille

Uusi matkatavarakeskus tuo lisää nopeutta ja sujuvuutta. Tästä hyötyvät kaikki matkustajat, mutta eritoten konetta vaihtavat. Transfer-matkatavaran, eli koneesta toiseen siirtyvän matkatavaran osalta kulku järjestelmän läpi nopeutuu, mikä sujuvoittaa toimintaa etenkin iltapäiväruuhkassa.

Toinen etu on etävideokoodaus, jonka avulla tunnistamaton matkatavara voidaan koodata uudelleen kameratekniikan avulla työasemalta etänä. Muutos nopeuttaa käsittelyä, kun maahuolintahenkilöstön ei tarvitse koodata tunnistamatonta matkatavaraa uudelleen käsin.

– Lisäkapasiteetti ja uusi lajittelualue tuovat myös lisää varmuutta ja luotettavuutta järjestelmän toimintaan, sillä se ei ole enää yhtä sidoksissa yhteen lajittelualueeseen. Matkustajille tämä tarkoittaa sitä, että he saavat laukkunsa perille nopeammin ja varmemmin, Timo Salminen kertoo.

Matkatavarakapasiteetin lisääminen koskee lähtevien lentojen sekä vaihtolentojen matkatavaroita, eikä se siis tässä vaiheessa vaikuta siihen, kuinka nopeasti laukkunsa saa mukaan Helsinki-Vantaalle saavuttaessa. Myös saapuvien matkatavaroiden käsittelyä tullaan lähivuosina parantamaan entisestään osana Helsinki-Vantaan mittavaa kehitysohjelmaa.

Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta

Kehitys