Skip navigation

Aukion testipäivässä 200 matkustajaa tutustui Helsinki-Vantaan uusimpaan laajennusosaan

Artikkeli julkaistu
07.02.2019 klo 09:55
Keltaisiin turvaliiveihin sonnustautuneet testaajat pääsivät kokemaan uuden Aukion arkkitehtuurin ja palvelut ennen muita – sekä antamaan tärkeää palautetta muun muassa uudesta huippumodernista turvatarkastuksesta.

Helsinki-Vantaan matkustajat saavat helmikuussa käyttöönsä näyttävän uudisosan. Aukio on kaukolentoja palvelevan laajennusalueen sydän, jonka kautta matkustajat siirtyvät lennoilleen ja saapuessaan saavat ensikosketuksensa Suomeen.

Testipäivän tarkoituksena oli kerätä erilaisilta matkustajaryhmiltä palautetta, joka auttaa asiakaskokemuksen parantamisessa jo ennen kuin uusi alue otetaan kunnolla käyttöön.

– Järjestimme vuonna 2017 eteläsiiven laajennuksen yhteydessä matkustajien testipäivän, josta saimme arvokasta palautetta. Nyt halusimme järjestää vastaavan koekäytön myös Aukion avaamisen kynnyksellä, tapahtumapäivää järjestänyt Finavian Marketing Coordinator Kati Hollmén kertoi.

Testipäivään etsittiin osallistujia Finavian sosiaalisen median kanavissa, joissa sadat ihmiset ilmoittivat nopeasti kiinnostuksestaan. Mukaan valittiin osallistujia erilaisilla profiileilla: usein matkustavia, ensikertalaisia, lapsiperheitä, liikuntarajoitteisia.

Kalevi Aho, Leena Kauppila

Espoolaiset Kalevi Aho ja Leena Kauppila ovat ahkeria reissaajia. He ilmoittautuivat innolla mukaan testaamaan kotikenttänsä uutta terminaalilaajennusta.

– Näin taannoin televisio-ohjelman, jossa matkustajat testasivat liikkumista maailman lentoasemilla ja eksyivät puutteellisten opasteiden takia. Kun huomasin ilmoituksen testipäivästä, halusin heti nähdä, miten uusimmat ratkaisut on Suomessa järjestetty, Aho kertoi.

Pariskunnan monilla ulkomaanmatkoilla lentoasemat ovat tulleet tutuiksi myös vaihtomatkustajan näkökulmasta.

– Teemme vuodessa noin kymmenen reissua. Lentojen valinnassa mahdollisilla vaihtokentillä on väliä. On mukava mennä tutulle kentälle, kun tietää, kuinka pitkiä esimerkiksi välimatkat portilta toiselle voivat olla, Kauppila kommentoi.

Lapset leikkivät seinään heijastetulla interaktiivisella valoheijastuksella.

Turvatarkastuksen uutuutena henkilöskanneri

– Tänään te olette Japanista tulevia matkustajia, jotka jatkavat matkaa Rovaniemelle, Finavian Customer Service Advisor Annika Vellonen ohjeisti osallistujia ennen bussikuljetusta uudelle terminaalialueelle.

Testimatkustajat pääsivät aluksi harvinaiselle bussiajelulle ympäri asematasoa, josta myös lentoaseman laajennustyömaat hahmottuivat uudesta näkökulmasta.

Uuden rakentaminen on tarpeen, sillä viime vuonna Helsinki-Vantaalla ylitettiin jo 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan raja. Miljardin euron kehitysohjelman myötä Helsinki-Vantaa valmistautuu palvelemaan tulevaisuudessa 30 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.

Uudelle terminaalialueelle tultaessa jokainen osallistuja sai mukaansa testimatkalaukun. 200 hengen ryhmä antoi henkilökunnalle esimakua siitä, miten turvatarkastus toimii suuren henkilömäärän saapuessa kerralla paikalle.

Huippumodernin turvatarkastuksen uutuutena on henkilöskanneri, joka tekee nopeasti analyysin siitä, onko matkustajalla mukanaan mitään kiellettyä.

Kalevi Aho pääsi ensimmäistä kertaa vastaavan laitteen tarkastettavaksi.

– Molemmat olkapääni on leikattu, joten erityisen hienoa oli se, että käsiä ei tarvitse nostaa tarkastuksessa ylös kuten joillain muilla lentoasemilla.

Uusi turvatarkastus testissä suurella testijoukolla.

Digitaalisia luontoelämyksiä turisteille

Testimatkustajat oli jaettu kuuteen ryhmään, jotka ohjeistettiin arvioimaan kokemuksiaan eri asioissa. Turvatarkastuksen jälkeen ryhmät siirtyivät tapahtuma-aukiolle, jossa kaikki pääsivät lounaalle Japanista lähtöisin olevaan Ajisen Ramen -ravintolaan.

Pinkkiin testiryhmään kuulunut Mea Ruoho sai vastattavakseen kysymyksiä muun muassa turvatarkastuksen palvelun ja prosessin sujuvuudesta, WiFin toimivuudesta sekä terminaalin lämpötilasta ja ilmanlaadusta.

Ruoho haki mukaan testipäivään, koska hän ei itse matkusta kovin paljoa: Helsinki-Vantaalta hän lentää maailmalle keskimäärin kerran vuodessa. Lentoaseman käyttäjäkokemukset ja esteettiset ratkaisut kuitenkin kiinnostavat.

– Aukion yhteydessä olevien myymälöiden muumit, Iittala ja muut tunnetut suomalaiset tuotteet kuuluvat ehdottomasti tänne. Myös Ajisen Ramen -ravintola palvelee varmasti etenkin aasialaisia matkustajia. Ruoka oli hyvää, ja ravintolasta on myös hienot näkymät kiitotien nouseviin ja laskeviin koneisiin, Ruoho sanoi.

Leena Kauppila ihasteli keskusaukion ympäri kiertävää, 75 metrin pituista ledinäyttöjen nauhaa, jossa luontomaisemat eri puolilta Suomea esittelevät vaihtuvia vuoden- ja vuorokaudenaikoja. Lintujen laulu ja muut luonnonäänet luovat tilaan kolmiulotteisen äänimaiseman.

– Tämä on todella hieno ja varmasti turisteille mielenkiintoinen elämys. Äänet, esimerkiksi keväisen puron solina, ovat kauniita ja rauhoittavia. Kosketuksella toimivalta infonäytöstä minäkin sain paljon uutta tietoa, esimerkiksi poron silmän toiminnasta, Kauppila kertoi.

Kuva Aukiosta

Laajennusalue otetaan käyttöön vaiheittain

Finavian Jenni Koskinen toimii Aukion käyttöönoton projektipäällikkönä. Tammikuussa alueella on testattu turvatarkastuslinjastojen toimintaa, koulutettu turvatarkastajia, asennettu ja testattu tapahtuma-aukion laitteita sekä kalustettu ja hyllytetty liiketiloja. Aukio-oppaat ovat perehdyttäneet lentoaseman henkilökuntaa uusien tilojen käyttöön.

Kolme tärkeintä tavoitetta on, että laitteet toimivat, henkilöstö osaa toimia tiloissa ja asiakaskokemus on paras mahdollinen avauspäivästä alkaen. Matkustajien testipäivän tarkoituksena on todeta mahdolliset puutteet ja parantaa palauteen avulla toimintoja jo etukäteen.

Helmikuussa alkaa niin sanottu soft opening.

– Uudelle alueelle ohjataan ensin yksittäisten lentojen matkustajat. Kun toteamme, että turvatarkastus toimii moitteettomasti, lisäämme lentojen määrää. Jos joku asia ei toimi, alueelle ohjattavien lentojen määrää voidaan vähentää ja puutteet korjata, Koskinen kertoo.

Tavoitteena on, että helmikuun loppuun mennessä alue olisi päivittäisessä käytössä toivottamassa matkustajia tervetulleeksi Suomeen.

Testipäivä

Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta.

Kehitys