Hyppää pääsisältöön

Oivallus, joka muutti liukuportaiden suunnan – virtuaalimallilla hiotaan Helsinki-Vantaan laajennuksen yksityiskohdat huippuunsa

Julkaistu
26.05.2019 klo 09:00
Virtuaalisafari on kuin kolmiulotteinen videopeli, jossa Helsinki-Vantaan lentoaseman käyttäjät pääsevät kertomaan mielipiteensä uusista tiloista jo suunnittelun aikana.

Hyvä yhteistyö asiakkaiden ja muiden sidosryhmiemme kanssa on osa Finavian vastuullisuutta. Hyvien asioiden ketju -juttusarja kertoo Finavian vastuullisuustyön eri osa-alueista. Tässä jutussa tutustutaan käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. 

Finavian käyttämä virtuaalimalli auttaa varmistamaan, että sekä suunnitelmien suuret linjat että yksityiskohdat ovat kohdallaan. 

– Helsinki-Vantaa on yksi ensimmäisistä lentoasemista, jossa rakennuksen tietomalliavusteista suunnittelua (BIM, Building Information Model) ja virtuaalimallia hyödynnetään näin laajassa mittakaavassa, kertoo Finavian suunnittelupäällikkö, arkkitehti Kari Ristolainen

Tietomallia on käytetty muun muassa helmikuussa käyttöön otetun Aukion ja vaihtomatkustajien turvatarkastusalueen suunnittelussa. Työpajoissa ja palavereissa kaikki suunnittelijat – arkkitehtuurista, LVI-suunnittelusta ja rakenteellisesta suunnittelusta vastaavat tahot – käyvät läpi ja yhteensovittavat teknisiä ratkaisuja mallin avulla. Mallinnusohjelmalla voi vaikkapa muotoilla ilmanvaihtokanavia ja sijoittaa sähköasennuksia. 

Käyttäjät näkevät tilat etukäteen 

Ohjelmassa voi myös liikkua valmiin näköisessä rakennuksessa. Näin se tarjoaa työkalun suunnitelmien esittelyyn lentoaseman käyttäjille niin sanotuilla virtuaalisafareilla. 

– Suunnitteluprosessissa ovat olleet mukana lähes kaikki tahot, jotka liittyvät jollakin tavalla lentoaseman päivittäiseen toimintaan – lentoyhtiöt, lentoaseman vuokralaiset ja viranomaiset, kuten rajavartiolaitos. Olemme järjestäneet esimerkiksi opastukseen, kaupallisiin toimintoihin ja matkustajan polkuun liittyviä virtuaalisafareita. 

Yhteensä kahden vuoden aikana on järjestetty kymmeniä virtuaalisafareita ja suunnittelijoiden workshopeja. 

Matkustajakokemus syntyy yksityiskohdista 

Aukioon liittyvillä virtuaalisafareilla tarkasteltiin esimerkiksi tilannetta, jossa matkustajat siirtyvät lentokoneesta bussilla terminaaliin. Saapuessaan he voivat siirtyä asematasolta kerrosta ylempänä sijaitsevaan aulaan joko hisseillä tai liukuportailla. 

Suunnitellussa ratkaisussa hissiä käyttäneet matkustajat olisivat saapuneet toiseen päähän aulaa kuin liukuportaita käyttäneet matkustajat. 

– Safarilla lentoaseman käyttäjien kanssa saatu oivallus oli, että saapuva ryhmä on parasta pitää koossa. Portaat käännettiinkin kulkemaan niin, että portaita käyttävät matkustajat kohtaavat hisseillä tulijat yläaulassa. Lentoaseman matkustajavirtojen kannalta tämä on paras ratkaisu, Kari Ristolainen kertoo. 

– Jotta voimme tarjota poikkeuksellisen hyvän matkustajakokemuksen, kaikkien yksityiskohtien tulee olla kunnossa. 

Osallistujat saavat vastuuta 

Ristolainen on huomannut, että virtuaalisafarien myötä sidosryhmät sitoutuvat tuleviin muutoksiin.  

– Kun samat ihmiset ovat mukana alusta asti, he ymmärtävät, mitä kaikkea uuden rakentaminen tuo tullessaan. Sekä tilojen käyttäjät että suunnittelupäätösten tekijät ottavat vastuuta esittämistään kehitysehdotuksista. Prosessi huipentuu tilojen käyttöönottoa edeltävään ORAT-menettelyyn (Operational Readiness, Activation and Transition), jossa sidosryhmät perehdytetään valmiisiin tiloihin myös virtuaalimallia hyödyntäen. 

Kari Ristolaiselle Finavian käyttämä virtuaalimalli on yksi työn peruspilareista. 

– Oikeastaan se on yksi syy siihen, miksi tulin tänne viisi vuotta sitten töihin. Olin jo aikaisemmin ollut mukana kehittämässä mallin mukaista suunnittelua, ja nykyisessä työssäni olen päässyt toteuttamaan ja soveltamaan sitä, Ristolainen kertoo. 

Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta  

Hyvien asioiden ketju -boilerplate
Kehitys