Hyppää pääsisältöön

Talviolosuhteet saavat innovaatiot liikkeelle - Finavialaiset keksivät itse näppärän ja säävarman tavan vaihtaa kiitotievalot

Julkaistu
08.06.2019 klo 09:00
Finavialla jokainen työntekijä saa kehittää omaa työtään. Esimerkki työyhteisössä syntyneistä innovaatioista on finavialaisten vuosia sitten keksimä huoltoauton pohjaluukku, joka on verraton apu kiitotievalojen vaihtamisessa.

Finavian vastuullisuus koostuu yksityiskohdista, joista huolen pitäminen ei olisi mahdollista ilman työssään viihtyviä osaajia. Hyvien asioiden ketju -juttusarja kertoo Finavian vastuullisuustyön eri osa-alueista. Tässä jutussa tutustutaan hyvään työyhteisöön ja oman työn kehittämiseen. 

”Lentokentällä tuulee aina” on tuttu lause finavialaisille. Erityisesti talvella tuuli voi olla navakka eikä hanskoja tee mieli ottaa kädestä ulkona työskennellessä. Joskus työ kuitenkin vaatii sitä.

– Kiitotien valot on upotettu maahan. Niitä ei pysty vaihtamaan hanskat kädessä, koska vain käsin voi tehdä tarkkuutta vaativaa työtä. Niinpä yksikkömme sähköasentajat Jari Kantola ja Tapio Salminen kehittivät huoltoautoon pohjaluukun eli hissin, jolla laskeudutaan suoraan valon päälle. Näin valon voi vaihtaa tuulelta suojassa, kertoo Ilmailusähköyksikön päällikkö Harri Rytkönen Finaviasta.

– Hyvät innovaatiot ovat kehittyneet lentoasemalla käytännön tarpeista kuten tässäkin tapauksessa. Huoltoauton hissitoiminto nopeuttaa valaisinhuoltoa talviolosuhteissa ja parantaa samalla työskentelyolosuhteita, kertoo Rytkönen.

Näin finavialaisten näppärä keksintö toimii

– Auton takaosassa on pohjaluukku ja hydraulinen hissi, jossa on noin 30 senttimetriä korkea, melkein auton takaosan levyinen ja vajaan metrin pituinen kaulus. Kauluksen voi laskea auton pohjasta maahan asti ja avata pohjalevyn. Autossa on kamerat takaosassa ulkona ja luukun yläpuolella. Auto peruutetaan kiitotievalon päälle ja uppovalo vaihdetaan auton sisältä käsin, kertoo kenttävalojärjestelmistä huolehtivan tiimin esimies Marko Kimmo.

Vastaavanlaisia ajoneuvoja ja laitteita ei saa valmiina autokaupasta. Kimmon mukaan auto on räätälöity huollon tarpeiden mukaan.

– Työmme on matkustajille käytännössä näkymätöntä. Huolto kuitenkin tukee lentojen pysymistä aikataulussa, kun lamppujen vaihto sujuu nopeasti eikä kiitoteiden käyttöön tule yllättäviä katkoja. Pohjaluukun ansiosta lennot lähtevät ja saapuvat ajallaan, Kimmo toteaa.

Työntekijöitä kannustetaan ideointiin

Huoltoauton pohjaluukku on ollut Finavian huollon käytössä jo vuosia. Vastaavia työntekijöiden kehitysideoita kerätään jatkuvasti.

– Meille Finaviassa on äärimmäisen tärkeää, että jokainen työntekijämme pystyy kehittämään omaa työtään. Kannustamme henkilökuntaamme ideoimaan avoimesti ja osallistumaan koulutuksiin. Finavialaiset voivat myös kokeilla erilaisia työtehtäviä työkierron kautta ja siirtyä erilaisiin tehtäviin yrityksen sisällä, kertoo Finavian HR-johtaja Kaarina Soikkanen.

Aloitteista palkitaan sen mukaan, miten ne säästävät rahaa, aikaa ja resursseja tai miten aloite hyödyttää asiakkaita tai miten laaja vaikutus sillä on.  Myös valaisinhuoltoauton pohjaluukkuinnovaatio johti ansaitusti aloitepalkkioon. 

– Meillä on käytössä sähköinen kanava, johon jokainen työntekijä voi jättää aloitteen. Ensin aloite pisteytetään merkityksellisyyden mukaan ja sen jälkeen aloitteen toteuttamiskelpoisuus käsitellään johtoryhmässä. Näin löytyy isoja ja pieniä ratkaisuja arjen haasteisiin, sanoo Soikkanen.

Lue lisää kiitotien valaisinhuoltaja Petteri Hukan työstä

Näin hyvällä yhteistyöllä hiotaan yksityiskohdat kuntoon

Hyvien asioiden ketju -boilerplate
Ihmisiä & Ilmailua Kehitys