Ohita navigaatio

Ulkopaikoista robottibusseihin – Miten pysäköinti on muuttunut Helsinki-Vantaalla vuosien saatossa?

Artikkeli julkaistu
23.04.2019 klo 09:09
Valkoinen auto poistumassa pysäköintihallista P5.
Vastuullisuus
Viisikymmentä vuotta sitten Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli vain 600 autopaikkaa, ja puomin vieressä istui rahastaja. Nyt paikkoja on 10 000, ja teknologian kehitys näkyy niin opastuksessa, maksamisessa kuin turvallisuudessa.

Vielä 1950-luvulla nykyisen Helsinki-Vantaan lentoaseman edustalla oli pysäköitynä vähemmän autoja kuin keskikokoisen marketin pihalla. Lentoasema kuitenkin kasvoi ja kehittyi ensivuosikymmeniensä aikana vauhdilla. Vuonna 1969 otettiin käyttöön uusi asemarakennus, ja autopaikkojakin tarvittiin jo 600. Kun pysäköinnistä tuli maksullista, asennettiin parkkipaikalle puomi, jonka vieressä istui rahastaja.

Ensimmäinen pysäköintitalo rakennettiin 1990-luvulla ja otettiin käyttöön vuosikymmenen lopussa. Kyse on terminaali 2:n edustalla olevasta P1/P2-hallista, jonka purkutyöt alkoivat hiljattain. Se ehti palvella 29 käyttövuotensa aikana noin 13 miljoonaa pysäköityä autoa.

Harppauksia turvallisuudessa ja tekniikassa

Tällä hetkellä Helsinki-Vantaalla on yli 10 000 autopaikkaa. Vanhan pysäköintitalon sulkemista ennakoitiin avaamalla Suomen suurimpiin lukeutuva pysäköintitalo P5 vuonna 2016. Autopaikkoja saadaan vielä reilusti lisää vuonna 2020 avattavan uuden pysäköintihallin myötä.

– Vuosien saatossa autojen määrä on moninkertaistunut ja samalla turvallisuuskulttuuri on muuttunut ja tekniikka kehittynyt. Nämä kaikki ovat vaikuttaneet pysäköintipalveluihimme, Helsinki-Vantaan maaliikennepäällikkö Niko Ropa Finaviasta sanoo.

Käytössä on pysäköinnin ennakkovaraus, digitaalinen paikkaopastus, rekisterikilven tunnistusjärjestelmä, mobiilimaksaminen ja älykäs valaistus. Valvonta ja turvallisuus ovat parantuneet.

Tietyt asiat ovat kuitenkin pysyneet melko muuttumattomina. Lomasesongit ovat aina olleet vilkkaita myös pysäköintialueilla. Lisäksi kolmannes lentokentälle saapuvista matkustajista on jo pitkään tullut Helsinki-Vantaalle omalla autolla. Noin 2/3 käyttää taksia, bussia tai junaa. Matkustajaprofiileiltaan he vaihtelevat siinä missä julkisilla saapuvat:

– Niin business- kuin lomamatkustajat saapuvat lentoasemalle kaikkia eri liikkumismuotoja hyödyntäen. Joku valitsee julkiset voidakseen käyttää matka-ajan vaikkapa töitä tehden; toinen taas suosii omaa autoa, vaikka kotoa kentälle olisi useampi sata kilometriä, Ropa kertoo.

Sähköautoja ja robottibusseja

Autoliikenteen yleinen kehitys vaikuttaa siihen, millaista pysäköinti Helsinki-Vantaalla on tulevaisuudessa. Sähköautojen yleistymiseen varaudutaan jo nyt lisäämällä latauspaikkoja pysäköintialueille.

Ensi vuonna avattavaan uuteen halliin on tulossa kymmeniä latauspaikkoja. Niko Ropa uskoo myös automatisaation lisääntyvän. Helsinki-Vantaalla onkin jo testattu robottibussia, mutta vielä toistaiseksi teknologia vaatii tuekseen varmistavan ihmiskuljettajan.

– Kun tekniikka kehittyy, voisimme saada täsmäpalvelua tarjoavan automaattibussin, joka kiertää pysäköintialueiden kautta terminaaleihin juuri silloin kun asiakas kyytiä tarvitsee. Se olisi ajankäytön ja päästöjen suhteen tehokas ratkaisu.

Näin maksat parkkimaksusi helposti matkapuhelimella.