Skip navigation

Asiakas on kaiken keskiössä myös poikkeusoloissa

Artikkeli julkaistu
04.05.2020 klo 11:42
Yksittäinen matkustaja istuu penkillä valoisassa terminaalissa
Helsinki-Vantaan lentoasema palvelee edelleen pientä määrää sekä vaihto- että Suomeen palaavia matkustajia. Finavian asiakaspalvelijat työskentelevät jatkuvasti turvallisen ja sujuvan matkustamisen varmistamiseksi. 

Suomen lentoasemilla eletään nyt poikkeuksellisia aikoja. Matkustajia on koronaviruspandemian ja sitä seuranneiden vaikutusten vuoksi merkittävästi vähemmän kuin aiemmin, ja osa lentoasemista on hiljentynyt täysin.

Asiakkaille suunnatuista palveluista vastaava Hanna Hämäläinen työskentelee koronaviruspandemian hiljentämällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Halu edistää turvallista ja sujuvaa matkustusta poikkeuksellisissa olosuhteissa on suuri.

–Asiakaslähtöisyys on poikkeusoloissakin kaiken keskiössä. Kohtaamme matkustajat henkilökohtaisesti, ja varmistamme, että matkustaminen Helsinki-Vantaan kautta kotiin on sujuvaa, Hämäläinen kertoo.

Matkustajille tarjotaan opastusta ja tukea

Finavian asiakaspalvelijat opastavat asiakkaita toimimaan ajankohtaisen tiedon mukaisesti ja kysymään lisätietoa tarvittaessa oikealta taholta. Lentoasemalla asiakaspalvelijat muistuttavat matkustajia esimerkiksi turvaväleistä ja käsidesistä, ja lentoa odottaville vaihtomatkustajille on tarvittaessa tarjottu vilttejä, vettä ja pientä purtavaa.

Koronaviruspandemian aiheuttama poikkeustila on muuttanut monen matkustajan matkasuunnitelmaa.

–Matkustajat ovat ilahtuneet, kun ovat saaneet tukea ja opastusta kotimatkalleen. Monen matkasuunnitelmat ovat saattaneet muuttua äkisti, ja kotiin pääsy ei ole ollut itsestäänselvyys. Helpotuksen tunne on ollut lentoasemalla vahvasti ilmassa, Hämäläinen kertoo.

–Moni matkustaja on halunnut myös kertoa matkansa kulusta, jolloin olemme kuunnelleet ja olleet läsnä. Toivomme, että nämä poikkeukselliset kohtaamiset jättävät asiakkaille positiivisen muistijäljen Suomesta ja Helsinki-Vantaan lentoasemasta.

Lentoasemayhteisö työskentelee tiiviisti yhdessä

Finavian asiakaspalvelijat työskentelevät jatkuvasti yhteistyössä muiden lentoaseman toimijoiden, kuten viranomaisten ja lentoyhtiöiden kanssa matkustajien hyvinvoinnin ja turvallisuuden takaamiseksi. Poikkeuksellisina aikoina matkustajien kulkureitteihin ja matkustusohjeisiin on tullut paljon muutoksia lyhyessä ajassa, jolloin yhteistyön merkitys korostuu.

–Teemme tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa varmistaaksemme poikkeuksellisen hyvän asiakaskokemuksen, Hämäläinen sanoo ja kiittää sekä matkustajia että lentoasemayhteisöä yhteistyöstä poikkeuksellisina aikoina.

Matkustus