Ohita navigaatio

Finavia ja Enfo solmineet laajan IT-palvelusopimuksen

Artikkeli julkaistu
29.06.2020 klo 08:38
Työntekijä katsoo tietokoneen näyttöä toimistossa
Yritys
Finavian ja Enfon uusi yhteistyösopimus kattaa käyttö- ja kapasiteettipalvelut sekä loppukäyttäjäpalvelut monialustaympäristössä sekä tarjoaa modernin työympäristön tuen.

”Olemme erittäin iloisia uudesta sopimuksesta. Finavia ja Enfo ovat jo ennestään tehneet hyvää yhteistyötä operatiivisten järjestelmien ylläpidossa. Uusi palvelusopimus kattaa erillisen, laajan kokonaisuuden. Haluamme olla Finavian liiketoiminnalle luotettu kumppani ja edistää palveluja yhteiskehittämismallilla tukien parhaalla mahdollisella tavalla Finavian yhteiskunnalle tärkeää liiketoimintaa”, sanoo Rami Virta, Enfon asiakkuusjohtaja.

Uusi sopimus sisältää muun muassa konesalipalvelut, palvelinten hallinnan sekä ohjelmistoalustat ja julkiset pilvipalvelut. Lisäksi sopimus kattaa modernin työympäristön asiantuntijapalvelut sisältäen service desk -toiminnot, päätelaiteympäristön elinkaarenhallinnan sekä lähitukipalvelut Finavialle ja sen 21 lentoasemalle.

”Tavoitteenamme on keskittyä lentoliikennettä palvelevien monimuotoisten ja erityisasiantuntijuutta vaativien järjestelmien kehittämiseen ja digitalisointiin. Siksi meille on tärkeää, että myös työympäristömme IT-palvelut ja toimintavarmuus sekä niiden jatkuva kehittyminen ja skaalautuminen ovat huippuluokkaa. Uskomme, että Enfon kanssa solmittu sopimus auttaa meitä tässä tavoitteessa. Finavian työympäristö käsittää noin 600 palvelinta, 1400 työasemaa ja 1600 mobiililaitetta”, kertoo Finavian tietohallintojohtaja Leyla Akgez-Laakso.

Osana sopimusta kuusi Finavian työntekijää siirtyy Enfolle vanhoina työntekijöinä. Lisäksi palveluiden tuottamiseen liittyvien vuokratyöntekijöiden (7 henkilöä) osalta sopimukset siirtyvät Enfolle. Sopimuksen kesto on maksimissaan kahdeksan vuotta ja arvo noin 26 miljoonaa euroa. Finavian Enfolta hankkimat IT-palvelut on toteutettu julkisen kilpailutuksen kautta.