Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan asematason kolmivuotinen peruskorjaus valmistumassa ─ Finavian 32 miljoonan euron urakka tekee lentoasemasta entistä ympäristöystävällisemmän

Lehdistötiedote
Artikkeli julkaistu
29.12.2020 klo 09:21
Lentokoneita asematasolla.
Lentoasemayhtiö Finavian mittava kolme vuotta kestänyt perusparannustyö Helsinki-Vantaan asematasolla valmistuu joulukuun lopussa.

Peruskorjauksessa uusittiin lentokoneiden pysäköintipaikat, parannettiin rullaustieyhteyksiä ja lisättiin jäänpoiston kapasiteettia. Energiatehokkuuden parantaminen oli hankkeessa keskeistä.

Peruskorjauksen tavoitteena on varmistaa lentokoneiden turvallinen rullaus ja paikoitus sekä lisätä lentoliikenteen kapasiteettia ja tehokkuutta. Lentoliikenteen ympäristövaikutukset vähenevät entisestään, kun asematason infrastruktuuri uusittiin.

Samassa yhteydessä vaihdettiin puolisen tuhatta keskilinja- ja pysäytysvaloa led-teknologiaan. Hiilineutraalin Helsinki-Vantaan 14 000:sta liikennealueen valaisimesta puolet on nyt vaihdettu energiatehokkaiksi.

─Kyse on suuruusluokaltaan mittavasta peruskorjauksesta, joka osaltaan auttaa Finavian ilmasto-ohjelman nettonollapäästötavoitetta. Helsinki-Vantaa on ollut hiilineutraali jo vuodesta 2017 alkaen, ja nyt katsomme eteenpäin, kertoo Finavian johtaja Henri Hansson.

Finavia saavutti vuonna 2019 hiilineutraaliuden kaikilla lentoasemillaan. Seuraavaksi yhtiö tavoittelee nettonollapäästöjä vuoteen 2030 mennessä, jolloin lentoasemien hiilipäästöt olisivat nollassa ilman kompensointitoimenpiteitä.

Panostus vesistön suojeluun

Seitsemäntoista jalkapallokentän kokoisella työmaalla aloitettiin peruskorjaus huhtikuussa 2018. Työ tehtiin kolmena perättäisenä kesänä, minkä ansiosta vaikutukset lentoliikenteelle olivat mahdollisimman vähäiset.

─Yhden lentokoneen pysäköintipaikan tekeminen maksaa noin miljoona euroa. Asemataso 1:n peruskorjauksessa uusittiin 13 konepaikkaa vastaamaan nykykoneiden kuormitusta, sanoo Hansson.

Asematason peruskorjauksen myötä saatu lisäkapasiteetti tehostaa talvikauden lentoliikennettä. Lentokoneiden rullaukset hoituvat nyt aikaisempaa tehokkaammin, ja esimerkiksi yksi rullausteistä muutettiin laajarunkokelpoiseksi.

Osa lentokoneiden seisontapaikoista varustettiin järeillä suojarakenteilla, jotka mahdollistavat lentokoneiden jäänesto- ja poistokäsittelyn. Paikat viemäröitiin ja varmistettiin, ettei glykolia pääse maaperään. Investoinnilla pystytään vähentämään Helsinki-Vantaan vesistökuormitusta.

─Uudistuneen asematason myötä voimme palvella lentoyhtiöitä ja matkustajia entistä sujuvammin ja ympäristöystävällisemmin. Kun maailma koronapandemian jälkeen taas aukeaa, olemme valmiita, kertoo Hansson.

Lue lisää miten Finavia kehittää lentoasemiaan.

Kehitys