Skip navigation

Miten lentoala palautuu koronakriisistä?

Artikkeli julkaistu
24.04.2020 klo 10:00
HelsinkiVantaa_ilta_sisältä
Maailmanlaajuisesti levinnyt koronavirus vaikuttaa koko globaaliin yhteiskuntaan ja on aiheuttanut ennenkokemattoman häiriön myös kansainvälisen lentoliikenteen toimintaan. Lentoala on kuitenkin monia muita aloja kokeneempi kriisitilanteista selviämisessä. Kun pandemian pahin vaihe on aikanaan selätetty, lentoliikenne voi auttaa yhteiskuntaa palaamaan kriisin jälkeiseen normaalitilaan.

Koronaviruspandemia on aiheuttanut eri puolilla maailmaa lentojen perumisia, matkustusrajoituksia ja maiden rajojen sulkemisia. Pandemia johti Suomessa lentoliikenteen dramaattiseen vähentymiseen ja myös osittaiseen tilapäiseen keskeytymiseen.

– Tilanne on ennennäkemätön, sillä COVID-19 on vaikuttanut globaalisti ja shokki on ollut laajempi kuin aiemmat laajat lentoliikenteen häiriöt. Edellinen lentoalaa kohdannut vakava kriisi oli Islannin tuhkapilvi vuonna 2010. Se kosketti lähinnä lentoliikennettä Pohjois-Atlantin ja Euroopan ilmatilassa. Vuosina 2002–2003 koettiin puolestaan SARS-epidemia, joka vaikutti lähinnä Aasian liikenteeseen, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki sanoo.

Maailma on muuttunut edellisistä kriiseistä, samoin lentoalan globaali merkitys.

– Viime vuosikymmenen aikana lentoliikenne on kasvanut huomattavasti varsinkin Aasiassa ja Kiinassa, Mäki sanoo.

Tärkeintä matkustajan turvallisuus

– Koronavirus ei ole ensimmäinen kansainvälinen pandemia, joka on liikkunut matkailun mukana maasta toiseen. Virukset eivät kunnioita maiden rajoja, ja kun ihmiset ja tavarat liikkuvat, myös taudinaiheuttajat liikkuvat, Tampereen yliopiston epidemiologian professori Pekka Nuorti sanoo.

Myös Suomeen tulleet ensimmäiset koronavirustapaukset ovat kaikki liittyneet kansainväliseen lentomatkustamiseen.

– Tilanne kertoo siitä, millaisessa yhteiskunnassa elämme – ihmiset matkustavat paljon ja globaalisti. Ihmisten nopea liikkuvuus on yksinkertaisesti nykyinen yhteiskunnallinen todellisuus, jossa elämme.

Lentoasemilla ja lentoyhtiöillä on ollut kriisin aikana erittäin tarkat ohjeistukset hygieniasta, turvallisuudesta ja esimerkiksi ilmansuodatuksesta, Nuorti sanoo.

– Ohjeistuksista voi nähdä, että lentoala on tehnyt kaikkensa työntekijöidensä ja matkustajien suojaamiseksi. Mielestäni lentoyhtiöt ovat myös vastuullisesti tulleet vastaan antamalla mahdollisuuden siirtää tai jopa peruuttaa matkoja. Olemme olleet tässä haastavassa tilanteessa nyt kuvainnollisesti kaikki samassa koneessa.

Matkustusrajoitukset ovat tämänhetkisten mallinnuksien mukaan myös hidastaneet taudin leviämistä epidemian alkuvaiheessa, Nuorti kertoo.

– Analyysien perusteella näyttää siltä, että Kiinan liikkuvuutta rajoittavat toimenpiteet ovat antaneet lisäaikaa muille maille. On arvioitu, että Kiinasta ulkomaille levinneiden tapauksien määrää on saatu vähennettyä jopa 80 prosenttia matkustamista rajoittamalla. Samaan aikaan täytyy toki tehdä myös muita torjuntatoimia esimerkiksi käsihygieniasta huolehtimisen ja sosiaalisen eristäytymisen suhteen.

Lentoala voi nopeuttaa yhteiskunnan palautumista

Koronavirus aiheuttaa tällä hetkellä dramaattisia muutoksia yhteiskunnissa ympäri maailmaa. Siksi toistaiseksi on vielä vaikea ennustaa, millä aikataululla kansainvälinen työ- ja vapaa-ajan matkustaminen normalisoituu.

– Islannin tuhkapilven aikaan muu yhteiskunta ei ollut erikoistilanteessa lentoliikennettä lukuun ottamatta, ja liikenne ja matkustus palautuivat nopeasti normaaliksi. SARSin vaikutukset näkyivät kaikkiaan lentoliikenteessä puolen vuoden ajan. Silloin Kiinan matkustuksen osuus maailman liikenteestä oli kuitenkin huomattavasti pienempi ja taudin leviäminen muualle oli vähäistä.

Finavian strategia ja sen toiminnan peruspilarit ovat vahvoja ja kantavat yli koronakriisin. Lentoalalla on kokemusta kriiseistä, ja kyky sopeutua ja palautua on siitä syystä lähtökohtaisesti hyvä. Toisaalta tämä kriisi on iskenyt pahasti juuri lentoalaan, joka on talouskasvun ja ihmisten hyvinvoinnin näkökulmasta entistä tärkeämmässä asemassa. Onkin tärkeää, että alan toimintaedellytyksistä pidetään huolta ja siten mahdollistetaan yhteiskunnan palautumisen kannalta tärkeän moottorin käynnistyminen. Kun tilanne aikanaan palautuu, lentoyhtiöt pystyvät käynnistämään lennot suhteellisen nopeasti.

Lentämisen merkitys korostuu, kun maailma tekee kriisin jälkeen paluuta normaalitilanteeseen.

– Perustarve ihmisten ja tavaroiden liikkumiseen säilyy jatkossakin. Lentoalalla on myös velvollisuus auttaa yritystoimintaa palaamaan entiselleen. Lentoliikenne voi auttaa varmistamaan, että pandemian aiheuttama katkos ei jätä pysyvää jälkeä yhteiskunnan toimintaan, vaan ihmisten ja tavaroiden liikkuminen saadaan palautettua ja talouden toimintaedellytykset turvattua. Finavia on valmis reagoimaan nopeasti muuttuvaan tilanteeseen, mutta emme onneksi ole yksin. Paras tulos saavutetaan aina yhteistyöllä ja pandemiasta johtuva poikkeustilanne on samalla mahdollisuus työskennellä entistä tiiviimmin kansainvälisten yhteisöjen ja sidosryhmien kanssa, Kimmo Mäki jatkaa.


Finavian toimista koronapandemian leviämisen hillitsemiseksi

Matkustus Raportointi