Skip navigation

Valtavat luonnonkivet nostettiin sisälle rakenteilla olevaan terminaaliin

Artikkeli julkaistu
12.06.2020 klo 09:47
Illustration of the arrivals hall at the new terminal 2
Helsinki-Vantaan kehitysohjelma jatkuu koronaviruspandemian aiheuttamasta lentoliikenteen vähenemisestä huolimatta. Viime viikolla rakenteilla olevan terminaali 2:n täysin uuteen saapuvien matkustajien aulaan tuotiin valtavia kiviä, jotka tulevat olemaan osa elävillä puilla ja kasveilla sisustettua aukiota. Tila tukee lentoaseman asiakaskokemusta korostamalla suomalaista luontoa ja viihtymistä.

T2:n päätoteuttaja SRV kertoo tiedotteessaan tarkemmin Luotoon ja sen rakentamiseen liittyvistä vaiheista seuraavasti.

Helsinki-Vantaan uudistuva terminaali 2 saa uuteen saapuvien lentomatkustajien aulatilaan luontoaiheisen dioraaman nimeltä Luoto. Se on terminaalin sisälle rakennettu, oikeilla kasveilla somistettu, pelkistetty kuvaelma luonnosta, jolla on tarkoitus luoda mieleenpainuva, viihtyisä ja virkistävä kokemus kaikille terminaalin käyttäjille.

Juho Grönholm tutustuu paikalle nostettuihin kiviin uuden terminaalin työmaalla

− Luoto toivottaa saapuvat matkustajat tervetulleiksi Suomeen. Se rauhoittaa hermostunutta ja virkistää väsynyttä. Luoto on ikään kuin lupaus luonnon löytymisestä Suomesta. Toisaalta se linkittää lentoasemaamme Aasiaan, jossa puutarhataiteella, kivipuutarhoilla ja bonsailla eli ruukkupuilla on parituhatvuotiset taustat, kuvailee Luotoa SAFA arkkitehti Juho Grönholm, Arkkitehtitoimisto Ala Oy:stä.

Pala luontoa rakennuksen sisällä

Luodossa on mukana Ikebanaa, muutama puu, kunttaa, heinikkoa, kivikkoa ja sammalta. Näiden ainesten muodostama asetelma rakennetaan vapaamuotoisille corten-teräksestä tehdyille penkereille. Kokonaisuus on varustettu automaattisella kastelujärjestelmällä ja valaistus on optimoitu kasvien hyvinvointia ajatellen. Hoidon pitää olla säännöllistä, jotta dioraama ja siinä olevat kasvit säilyvät elinvoimaisena.

Kivet tuettuna paikoilleen puisilla tuilla

Osana kokonaisuutta ovat myös kolme yhteispainoltaan 20 tonnia ylittävää luonnosta siirrettyä oikeata kiveä. Ajatus kivien takana liittyy vaellukseen ja uusiin maailmoihin. Jääkaudella siirtolohkareet ajautuivat satojen kilometrien päähän alkusijoiltaan. Ne ovat tyypillisesti erilaisia kuin alueella jo entuudestaan sijaitsevat kivet. Sanan siirtolohkare latinankielinen alkuperä tarkoittaa vaeltamista. Ja mikä sopiikaan lentoasemalle paremmin. Lentoasemat ovat meille portteja, joiden kautta vaellamme uusiin maailmoihin.

Luodon kivet saapuivat Vihdistä

Tonneja painavat kivenmurikat saapuivat työmaalle Terrawisen Vihdin kiviainespisteeltä. Terminaalilaajennuksen uuteen saapuvien aulaan tulevan kolmen kaveruksen yhteispaino ylittää kirkkaasti 20 tonnia.

Suuria kiviä lava-auton lavalla

Terminaalilaajennuksen päätoteuttaja SRV valvoi kivien noston ja asettelun paikoilleen. Kiviä ei ripotella ympäriinsä sattumanvaraisesti. Tämän kokoluokan kiviä ei muutenkaan varsinaisesti ripotella vaan niiden paikoilleen saattamiseksi tarvitaan järeät nosturit ja kunnon suunnitelmat. Kivien sijainti kokonaisuudessa ja osana Luotoa ei ole sattumanvaraista sijoittelua vaan niiden on istuttava kokonaisuuteen ollen luonteva osa sitä. Mukana oli siksi Arkkitehtitoimisto Ala Oy:n edustajana David Gallo tarkistamassa, että kivet asetetaan sopiviin paikkoihin. Paikat toki oli merkitty holville jo etukäteenkin.

Kivet jäävät nyt odottamaan, että ympärille rakentuva terminaali 2:n laajennus valmistuu. Ne saavat vielä betonista kaulukset, jotka kiinnittävät ne lujasti terminaalin lattiaan. Vasta sisävalmistusvaiheessa saapuvat kasvit.

Lähde: SRV

Lue lisää Helsinki-Vantaan kehitysohjelmasta

Lue lisää terminaali 2:n työmaan edistymisestä ja ominaisuuksista

Kehitys