Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan lentoasema 70 vuotta – vaatimattomasta puuparakista Suomen käyntikortiksi

Artikkeli julkaistu
20.07.2022 klo 08:41
Vanha kuva Helsinki-Vantaan ensimmäisestä parakkiterminaalista
Ihmisiä & Ilmailua
Alun perin korpeen raivatusta Helsinki-Vantaasta on 70 vuodessa sukeutunut lentoasema, joka kuuluu palvelutasoltaan maailman parhaimpiin.

Vantaalla sijaitseva lentoasema avattiin Helsingin olympialaisten kisaliikenteen käyttöön kesällä 1952. Viimeistelytöitä tehtiin vielä kisojen jälkeen, ja virallisesti Helsingin uusi lentoasema otettiin käyttöön 24. Lokakuuta 1952.

Aluksi Helsinki-Vantaalla oli vain yksi kiitotie, asemataso sekä puuparakki, joka suojasi matkustajia säältä. Varsinainen asemarakennus valmistui vuonna 1969. Matkustajamäärät kasvoivat, lentoja avattiin yhä useampiin kohteisiin, terminaalia laajennettiin ja palveluja parannettiin vuodesta toiseen.

1990-luvun lopulla Helsinki-Vantaa paini jo lentoasemien raskaassa sarjassa: vuonna 1998 se valittiin palvelutasoltaan ensi kertaa maailman parhaaksi lentoasemaksi. Palkintoja on tullut siitä lähtien runsaasti. Viimeksi vuonna 2022 Helsinki-Vantaa valittiin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi.

2010-luvulla Helsinki-Vantaa nousi merkittäväksi eurooppalaiseksi lentokentäksi. Siitä oli kehittynyt yksi Euroopan johtavista kaukoliikenteen lentoasemista ja suosittu vaihtoasema Aasian ja Euroopan välisessä lentoliikenteessä.

– Jo 2010-luvun alussa aloimme vakavasti miettiä, millaisena näemme tulevaisuuden ja miten valmistaudumme siihen. Finavian investointiohjelman käynnistyessä Helsinki-Vantaalla vuonna 2013 päätimme, että teemme tästä maailmanluokan lentoaseman, joka toimii Suomen käyntikorttina maailmalle, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff sanoo.

Asiakas on aina mielessä – risut ja ruusut otetaan ilolla vastaan

Investoinnin myötä Helsinki-Vantaa on laajentunut ja saanut entistä mieleenpainuvamman ilmeen sekä runsaasti uusia ja uudistettuja tiloja sekä palveluita. Edistyksellisten teknisten toimintojen ja sykähdyttävän arkkitehtuurin lisäksi kehityksessä on olennaisen tärkeää myös asiakkaan kokemus lentoasemalla asioinnista.

– Meille ei riitä, että Helsinki-Vantaa näyttää upealta, vaan kaiken pitää myös toimia. Ajattelemme koko ajan, mitä asiakas haluaa – oli kyse sitten matkustajista tai lentoyhtiöistä.

Asiakkailta kerätään jatkuvasti palautetta. Eniten kiitosta saavat lentoaseman selkeys, kaunis arkkitehtuuri sekä hyvät palvelut. Palautteissa näkyvät myös matkustajien korkeat odotukset maailmanluokan lentoasemaa kohtaan.

– Matkalle lähdössä on kyse vuoden odotetuimmasta hetkestä, joten matkustajat toivovat kaiken sujuvan kuin tanssi. Asiakkaiden kohtaaminen ja suora palaute ovat meille todella arvokkaita. Niiden ansiosta toimintaa voidaan parantaa entisestään.

Menestyminen vaatii intohimoa ja yhteistyötä

Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on kestänyt liki kymmenen vuotta. Finavialaisten lisäksi siinä ovat olleet mukana kaikki lentoasemalla toimivat yritykset ja viranomaiset. Koko lentoaseman henkilöstöllä on ollut tärkeä rooli.

– Yhteistyömme sujuu kitkatta. Onnistumisen ydin on juuri siinä, että kaikki ovat mukana.

Investointiohjelma on loppusuoralla, mutta Helsinki-Vantaan kehittäminen jatkuu

Finavian kymmenvuotinen, miljardin euron investointiohjelma päättyy kesällä 2023. Silloin käyttöön on saatu myös täysin uudistunut matkatavaroiden luovutusaula. Kehitystyötä jatketaan ohjelman päätyttyäkin.

– Lentoasema ei ole koskaan valmis. Aina löytyy parannettavaa. Esimerkiksi kiitoteistä ja muusta infrastruktuurista on pidettävä jatkuvasti huolta ja meidän on koko ajan oltava valmiita toimimaan ketterästi.

Lue lisää Helsinki-Vantaan historiasta.

Pääkuvassa Helsingin lentoaseman matkustajaterminaali ja Aero Oy:n liikennekoneita elokuussa 1953. Kuva: Börje Hielm / Suomen Ilmailumuseo.