Ohita navigaatio

Miten lentokoneiden jäänpoistoa tehdään Finavian lentoasemilla?

Artikkeli julkaistu
12.02.2024 klo 08:30
Jäänpoistotoiminta käynnissä asematasolla.
Ihmisiä & Ilmailua
Lentokoneiden jäänpoisto eli ”deicing” on merkittävä osa lentoturvallisuutta. Jäänpoistossa lentokoneen pinnoille kuten siiville ja vakaajille ruiskutetaan jäänpoisto- ja estonestettä, mikä estää huurtumisen ja jäätymisen lentoonlähdön aikana.

Jäänpoisto on talvikeleillä yksi tärkeimmistä asioista, mitä lentokoneelle tehdään ennen lentoonlähtöä. Finavian ammattilaiset vastaavat jäänpoistotoiminnan koordinoimisesta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

– Finavia koordinoi jäänpoistoalueilla tapahtuvaa liikennettä ja jäänpoistoautojen tilausten suunnittelua. Annamme esimerkiksi alueelle saapuville lentokoneille rullausohjeita ja ennakoimme, kuinka paljon kalustoa jäänpoistoon tarvitaan, Helsinki-Vantaan jäänpoiston koordinoinnista vastaava Juha Tuominen Finaviasta sanoo.

Maahuolintayhtiöt, kuten Airpro puolestaan vastaavat jäänpoiston toteuttamisesta.

– Tärkein tehtävämme on poistaa lumi ja jää lentokoneen pinnoilta ja estää jään muodostuminen lentoonlähdön aikana, jäänpoistotoiminnasta vastaava Ville Heinonen Airprosta sanoo.

Helsinki-Vantaalla lähes kaikki jäänpoisto tapahtuu kahdella alueella, joita kutsutaan etäjäänpoistoalueiksi.

– Käytämme joko etäjäänpoistoaluetta R6 tai R8, riippuen siitä, mikä kiitotie on kyseisenä aikana käytössä, Juha Tuominen sanoo.

Jäänpoistossa kestää tyypillisesti noin 5–20 minuutta, riippuen säätilasta, kaluston määrästä ja siitä, kuinka iso ilma-alus on kyseessä.

Jäänpoistossa käytetään sähköllä kulkevaa kalustoa

Helsinki-Vantaalla jäänpoistossa käytettävä kalusto kulkee pääosin uusiutuvalla energialla.

– Jäänpoistoautomme ovat hybridikäyttöisiä ja suurin osa jäänpoistosta tehdään sähköisellä kalustolla. Autoistamme ruiskutetaan jäänpoisto- ja estonestettä lentokoneiden pinnoille, Heinonen kertoo.

Heinosen mukaan sähköiset jäänpoistoautot ovat energiatehokkaita ja nopeita käyttää.

– Tehokas jäänpoistotoiminta vähentää tarvittavan nesteen määrää ja lentokoneen polttoaineen kulutusta, sillä koneen moottorit ovat käynnissä jäänpoiston aikana.

Finavian imuautot puolestaan keräävät alueelta jäänpoistonesteen talteen.

– Imuautojen ja erillisten viemäreiden avulla keräämme asematasolta nesteen talteen. Jäänpoistoneste päätyy hyötykäyttöön jätevesipuhdistamolle, Tuominen kertoo.

Helsinki-Vantaalla aloitettiin kierrätetyn jäänpoistonesteen käyttö

Finavia on ottanut Helsinki-Vantaalla käyttöön kierrätetyn jäänpoistonesteen ensimmäistä kertaa tänä talvena.

Kierrätetty jäänpoistoneste valmistetaan vastaamaan täysin uutta ja se on ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Airpro puolestaan otti ensimmäisten maahuolintayhtiöiden joukossa käyttöön vähemmän propyleeniglykolia sisältävän jäänestonesteseoksen.

– Jäänestonesteseos sekoitetaan uusinta tekniikkaa käyttäen entistä tarkemmin. Lopputuloksena kemikaaleja kuluu vähemmän ja ympäristökuormitus vähenee, Heinonen sanoo.

Lue myös

Finavia otti kierrätetyn jäänpoistonesteen käyttöön Helsinki-Vantaalla

Snowhow on monen lentokenttätoimijan saumatonta yhteistyötä

Airpro: Lapset piirsivät jäänpoistoautoihin ympäristöystävällisemmän ilmailun puolesta