Ohita navigaatio

Yhdessä vastuullisesti – sujuvamman ja turvallisemman lentomatkustuksen puolesta

Artikkeli julkaistu
15.05.2025 klo 14:02
Matkustajat katsovat puhelinta
Matkustus
Lentomatkustaminen voi olla jännittävää, kiireistä ja joskus stressaavaakin. Mutta yksi asia pysyy: turvallinen ja miellyttävä matkustuskokemus kuuluu kaikille. Siksi olemme mukana valtakunnallisessa Aseta itsesi lentotilaan -kampanjassa, jonka tavoitteena on vähentää häiriökäyttäytymistä lentoliikenteessä – niin maassa kuin ilmassa.

Yhteinen rintama sujuvan ja turvallisen matkustamisen puolesta

Laaja joukko ilmailualan toimijoita ja viranomaisia – Traficom, Finavia, Finnair, Norra, Norwegian, Airpro, Aviator, Poliisi, Rajavartiolaitos, Tulli, Fintraffic sekä IATA – on mukana yhteisessä Aseta itsesi lentotilaan -kampanjassa. Sen tavoitteena on muistuttaa, että hyvä käytös, kunnioitus ja yhteistyö tekevät lentomatkustamisesta miellyttävämpää ja turvallisempaa kaikille.

Finavialle on tärkeää, että lentoasemamme tarjoavat turvallisen ja viihtyisän ympäristön niin matkustajille kuin henkilöstölle. Kaikilla asemillamme toimitaan yhtenäisten ohjeiden mukaisesti, ja henkilöstöllä on valmiudet kohdata haastaviakin tilanteita.

Lentoasemillamme työskentelee päivittäin tuhansia ammattilaisia, joiden vastuulla on huolehtia matkustajavirtojen hallinnasta ja matkaketjun sujuvuudesta. Yhteinen kampanjamme tukee myös heidän työtään muistuttamalla, että jokainen matkustaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa yhteiseen matkustuskokemukseen.

”Lentoasemilla on osaava henkilöstö matkustajia varten kaikissa matkustajapolun vaiheissa – lähtöselvityksestä turvatarkastukseen ja portilta koneeseen. Matkasta on tärkeää nauttia, ja neuvoa kannattaa aina kysyä, jos jokin askarruttaa,” kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajapalveluiden päällikkö Hanna Hämäläinen.


Miksi kampanja on tärkeä?

Häiriökäyttäytyminen lentomatkustamisessa on kasvava huolenaihe globaalisti. Se voi ilmetä esimerkiksi päihtymyksenä, uhkaavana käytöksenä, sääntöjen noudattamatta jättämisenä tai henkilökunnan ohjeiden vastustamista. Vakavimmillaan se voi viivästyttää lentoja tai vaarantaa turvallisuuden niin maassa kuin ilmassa.

Lentoasemilla häiriökäyttäytyminen näkyy ennen lentoa: turvatarkastuksissa, portilla ja odotusalueilla. Se kuormittaa henkilökuntaa, vaikuttaa muihin matkustajiin ja rikkoo matkustamisen yhteisiä pelisääntöjä, joilla varmistetaan turvallinen ja sujuva matkustuskokemus.

Ilmailualalla häiriökäyttäytymiselle on nollatoleranssi. Jokainen tapaus raportoidaan ja seuraamuksena voi olla esimerkiksi viranomaisten kutsuminen paikalle, koneesta poistaminen, kirjallinen varoitus tai matkustuskielto, jonka pituus vaihtelee teon vakavuudesta riippuen. Häiriökäytös voi johtaa myös korvausvastuuseen, tai tuomioon ilmailulain rikkomisesta.


Aseta itsesi lentotilaan – mitä se tarkoittaa?

Kampanjan ydinviesti on yksinkertainen mutta tehokas:

  • Varaudu matkustamiseen hyvissä ajoin – tutustu ennakkoon lentoyhtiön ja lentoaseman ohjeisiin ja matkustusvinkkeihin. Varaa lentoasemalle riittävästi aikaa ja tutustu matkatavaroiden pakkausohjeisiin ajoissa - viime hetken kiire ja stressi lisäävät riskejä.
  • Kunnioita henkilökuntaa ja kanssamatkustajia – ystävällisyys kuuluu kaikille.
  • Noudata ohjeita – lentoaseman ja lentoyhtiöiden säännöt takaavat sujuvan ja turvallisen matkustuksen.
  • Vältä liiallista alkoholin käyttöä – päihtyneenä matkustaminen on kiellettyä, se on myös epämukavaa niin matkustajalle kuin hänen seurueelleen ja siitä voi aiheutua vaaratilanteita.


Pidetään matkustaminen miellyttävänä – yhdessä

Finavia on ylpeä voidessaan olla mukana rakentamassa positiivista ja vastuullista matkustuskulttuuria. Kampanjan viestit näkyvät lentoasemilla, digitaalisissa kanavissa ja matkustajaviestinnässä.

“Turvallinen ja mukava matkustuskokemus ei synny sattumalta. Se rakentuu yhteistyöstä, jota tehdään päivittäin – matkustajien, henkilökunnan ja viranomaisten kesken”, Hämäläinen päättää.

Lue lisää kampanjasta Traficomin sivuilta.