Finavia pyrkii takaamaan verkkopalveluidensa saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Finavian asiakaspalvelukanavaa.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Finavian asiakaspalvelukanava täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelulle on tehty saavutettavuusarviointi ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation toimesta ennen palvelun julkaisua. Havaituista puutteista on korjattu ne, joihin Finavia voi itse suoraan vaikuttaa. Kolmannen osapuolen tarjoamissa komponenteissa (mm. chat-komponentti) on saavutettavuuspuutteita, mutta Finavia on toimittanut tiedon havaituista puutteista komponenttien kehittäjille ja ne tullaan korjaamaan mahdollisimman pian.

Saavutettavuusselostetta täydennetään sitä mukaan, kun havaittuja virheitä on korjattu.

Ei-saavutettava sisältö

Seuraava sisältö ei ole saavutettavaa Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevan lain 306/2019 mukaan. Puutteellisten kohtien kuvausten yhteydessä on mainittu sulkeissa saavutettavuusohjeiston kriteeri, jota ei noudateta.

Chat-komponentti

Chat-komponenttiin pääsee kahta reittiä: Aloita keskustelu chatissa -linkistä ja kohdistusjärjestyksessä viimeisenä olevasta chat-komponentista. Viimeksi mainitusta kohdistus ei siirry chat-komponenttiin tai ruudunlukija ei lue sen kohdalla mitään. (2.4.3)

Kaikki chatin painikkeet eivät saa kohdistusta. Tällaisia ovat muun muassa Varmista, että huomaat kaikki vastaukset -ilmoituksen painikkeet ja chatin sulkupainike. (2.4.3)

Painikkeiden kohdalla ei aina lueta, mitä painike tekee. Tällaisia ovat esimerkiksi emojivalitsin ja tiedoston valintaan liittyvä painike. (4.1.2)

Viestikentällä ei ole nimeä, jonka ruudunlukija kaikilla selaimilla lukisi. (4.1.2)

Kohdistus siirtyy toisinaan odottamattomasti pois chat-komponentista. Esimerkiksi viestin lähetyksessä viesti lähetetään enter-näppäimellä, mutta se ei ole käyttäjälle selvää. Lähetä-painiketta etsiessään käyttäjä saattaa päätyä pois chat-komponentista. (2.4.3)

Haun toiminta

Haku suosittelee käyttäjälle hakutuloksia käyttäjän kirjoittaessa hakusanaa. Ehdotettujen hakutulosten läpikäynti ei onnistu ruudunlukijalla, sillä ehdotettujen hakutulosten kohdalla luetaan hakutuloksen otsikon sijaan hakusana. Kun käyttäjä tekee haun, hakutulossivulla otsikot luetaan oikein. Saavutettavuuspuute koskee vain hakutulosten ehdotustoiminnallisuutta, ei itse haun toimintaa. Kaikki käyttäjät saavat haun tuloksena saman sisällön saavutettavasti. (2.4.4)

Yhteydenottolomake

Monilta kentiltä puuttuu ohjelmallinen nimi. (1.3.1)

Päiväyksen syöttämiseen käytettävä kalenterikomponentti ei toimi oikein ruudunlukijalla. Käyttäjä voi kuitenkin syöttää päiväyksen näppäimistöllä. (2.4.3)

Palaute tai kysymys -kentästä ei pääse näppäimistökäytössä pois jatkamaan lomakkeen täyttöä. Ruudunlukijakäytössä tämä on selaimesta riippuvaa. Tekstin muotoiluvalintoihin ei pääse pelkkää näppäimistöä käytettäessä. (2.1.1, 2.1.2)

Jos käyttäjälle avataan uusia kenttiä käyttäjän tekemien valintojen perusteella, kohdistus ei aina siirry näihin kenttiin. (2.4.3)

Virheilmoituksia ei anneta ruudunlukijakäyttäjälle saavutettavassa muodossa. (3.3.1, 4.1.3)

ReCAPTCHA saattaa olla ruudunlukijakäyttäjälle hankala käyttää selaimesta riippuen. (1.1.1)

Valikko

Kun palvelua käyttää mobiililaitteella, näytönlukija ei kerro, onko valikko auki vai kiinni. (4.1.2)

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 18.1.2021.

Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset.

Selostetta tarkistettiin viimeksi 18.1.2021.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro asiasta. Teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Vastaamme palautteisiin ja kysymyksiin 14 vuorokauden kuluessa.

Voit antaa palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeella (linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Saavutettavuuskantelun ja -selvityspyynnön tekeminen

Voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon, mikäli et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta kahden viikon aikana.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000