Matkustajien tyytyväisyys lentoasemien palveluihin parantunut

Raportointi
Julkaistu
22.01.2013 - 07:35
Lehdistötiedote
Finavian teettämän vuosittaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan matkustajien tyytyväisyys lentoasemien palveluihin on kokonaisuudessaan noussut. Matkustajien kokemukset maakuntien lentoasemien palveluista ja asiakaskokemuksesta kehittyivät myönteisesti edellisvuodesta. Lähtöselvitys, turvatarkastuksen sujuvuus sekä henkilöstön palveluasenne ja terminaalin siisteys saavat hyvät arvosanat lähes koko lentoasemaverkostossa.

Lentoasemista parhaimmiksi tutkimuksessa arvioitiin Jyväskylä, Kajaani ja Kokkola-Pietarsaari. Eniten matkustajien tyytyväisyys nousi vuoden 2011 tuloksiin verrattuna Vaasassa, Kokkola-Pietarsaaressa ja Oulussa. Tutkimuksessa arvioitiin kahdeksaa eri osa-aluetta, kuten lähtöselvitystä, palveluasennetta, pysäköintijärjestelyjä, opasteita, turvatarkastuksen sujuvuutta, wc-tiloja, kahvila- ja ravintolapalveluita sekä viihtyisyyttä. Asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksilla on keskeinen rooli Finavian toiminnan kehittämisessä. Tavoitteena on tunnistaa sekä lentoyhtiö- että matkustaja-asiakkaiden tarpeita entistä syvällisemmin ja tämän kautta kehittää palvelutarjontaa ja asiakaskokemusta. ”Monilla lentoasemilla on tehty paljon työtä esimerkiksi turvatarkastusprosessien kehittämisessä mutta myös muun asiakaspalvelun parantamisessa. Olemme kouluttaneet henkilöstöä sekä uusineet turvatarkastusten puitteita. Matkustajat kokevat tehdyt uudistukset myönteisinä. Samaan aikaan meidän on varmistettava, että lentoasemat toimivat joustavilla ja kustannustehokkailla toimintamalleilla, jotta Finavia voi tarjota lentoyhtiöille kysyntää vastaavia palveluita ja tukea näin lentoyhtiöiden mahdollisuuksia pitää yllä säännöllistä reittiliikennettä eri puolilla Suomea”, sanoo Finavian maakuntalentoasemien verkostosta vastaava johtaja Joni Sundelin. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina 15 lentoasemalla ja kysymyksiin vastasi yhteensä 3859 matkustajaa vuoden 2012 aikana. Lentoasemat, joilla tutkimusta tehtiin: Oulu, Tampere-Pirkkala, Turku, Vaasa, Kokkola-Pietarsaari, Kuopio, Joensuu, Jyväskylä, Rovaniemi, Kittilä, Ivalo, Kemi-Tornio, Kuusamo, Kajaani ja Lappeenranta. Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluja seurataan kansainvälisellä Airport Service Quality –tutkimuksella.