Tästä on kysymys lentokoneiden jäänpoistossa

Kehitys Ihmisiä & Ilmailua
Julkaistu
25.01.2016 - 07:00
Lentokoneiden jäänpoisto- ja esto on oleellinen osa lentokenttien talvitoimintaa.

Siiviltä ja koneen pinnasta poistetaan turvallisuussyistä lumi, jää ja huurre. Jos näin ei tehdä, koneen nostovoima vähenee, ilmanvastus ja lentoonlähtöpaino kasvavat. Lisäksi koneen moottorit voivat vaurioitua.

Jäätä ei ainoastaan poisteta, vaan huurteen muodostuminen myös pyritään estämään. Matkalennon aikana siivissä oleva polttoaine jäähtyy ja saattaa kosteassa ilmassa aiheuttaa siiven pinnan jäätymisen laskeutumisen jälkeen suhteellisen lämpimässäkin säässä.

Jäänpoisto- ja jäänestokäsittelyjä tehdään pääasiassa kylmänä vuodenaikana jäätävissä olosuhteissa. Käsittelyjä tarvitaan toisinaan myös myöhään keväällä ja aikaisin syksyllä.

Jäänpoistoa on tehty ilmailun alusta lähtien, varsinkin pohjoisilla leveyspiireillä. Kun koneet vielä olivat pieniä ja lentoaikataulut väljiä, lumi poistettiin harjoilla.

Lentoliikenteen lisääntyessä ja lentokoneiden koon kasvaessa jäänestoon ja lumenpoistoon kehitettiin erilaisia menetelmiä. Nyt käytössä oleva ja pidemmän suoja-ajan antava glykolineste tuli markkinoille 1990-luvulla.

Nykyisten konetyyppien aerodynaaminen muoto edellyttää, että siipi- ja ohjainpintojen on oltava puhtaat lumesta jäästä. Kehityksen suunta on, että konekoko suurenee ja siipiprofiilit hoikistuvat kantaen samalla kuitenkin suuremman massan kuin edeltävät konetyypit.

Miten jäänpoistoaineiden leviäminen ympäristöön estetään?

Helsinki-Vantaan lentoasemalla lentokoneiden jäänpoistotoiminta noudattaa viranomaisten antamia ympäristö- ja turvallisuusmääräyksiä sekä Finavian ja lentoyhtiöiden yhdessä sopimia hyviä ja vastuullisia käytäntöjä.

Helsinki-Vantaalla on erikseen määritelty alueet, joilla jäänpoistotoiminta on sallittua. Kaikki jäänpoistoalueet on liitetty jätevesiviemäriin ja lisäksi jäänpoistoaineet kerätään talteen.

Alkuperäinen kenttäalue ja ensimmäinen kiitotie on rakennettu yli 60 vuotta sitten. Huolimatta vanhoista rakenteista lentoasemalla pyritään pääsemään mahdollisimman hyvään lopputulokseen prosesseja kehittämällä ja vanhoja jäänpoistoalueita korjaamalla.

Kaikki uudet ja korjatut rakenteet tehdään nykyvaatimusten mukaan. Sitä mukaa kun lentoasemalla otetaan käyttöön uusia jäänpoistoalueita, vanhat paikat poistetaan jäänpoistokäytöstä kokonaan.

Toimintaa keskitetään entistä enemmän lähemmäs kiitoteitä, etäjäänpoistoalueille, jolloin talteenotto hoituu tehokkaasti.

Prosessien kehittämisen, korjaamisen ja keskittämistoimenpiteiden lisäksi Helsinki-Vantaan asematasolta kerätään talteen sekä glykolipitoiset lumet että glykoli. Tähän käytetään erityiskalustoa, imuriautoja ja lumenkeräilyajoneuvoja, jotka on kehitetty erityisesti tätä toimintaa varten.

Lisää tietoa jäänpoiston ympäristövaikutuksista saat vuosikertomuksestamme.