Skip navigation

Helsinki-Vantaan taksiasemalta on tehty jo yli puoli miljoonaa lähtöä tänä vuonna

Article published
22.08.2018 klo 12:00
Taxi
Matkustajamäärien kasvu ja liikennepalvelulain voimaantulo vauhdittivat Suomen suurimman taksiaseman, Helsinki-Vantaan taksiliikenteen nousuun.

Taksilähtöjä tuli nyt heinäkuussa reippaasti enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa (+ 7,03 %). Viime kuussa tehtiin yhteensä 55 000 lähtöä, joka on taksien tilastohistorian heinäkuun ennätys. Luvuissa ei ole mukana ennakkoon tilattuja takseja, joita nyt oli noin 800, sanoo Helsinki-Vantaan maaliikenteestä vastaava johtaja Jukka Isomäki Finavialta.

Jos kasvu jatkuu samaa vauhtia, lentoasemalla saavutetaan tänä vuonna uusi ennätys. Miljoonan taksimatkan raja voisi mennä rikki joulukuussa.

Heinäkuu on perinteisesti lentokentän taksiliikenteelle vuoden hiljaisin kuukausi. Muina kuukausina taksilähtöjä on noin 70 00085 000.

Finavia toteutti Helsinki-Vantaan lentoasemalla uuden, 1. heinäkuuta voimaan astuneen taksilain mukaiset järjestelyt ensimmäisenä liikenneasemana Suomessa. Uusien järjestelyjen tavoitteena oli varmistaa taksipalvelujen laatu ja taksien saatavuus uudessa tilanteessa, jossa taksiliikenne vapautettiin sääntelystä.

Ennen lain vaatimiin järjestelyihin ryhtymistä Finaviassa selvitettiin, miten taksiliikenteen vapautuminen on vaikuttanut matkustajien palveluun muilla lentoasemilla. Esimerkiksi taksin ja asiakkaan välisten hintaneuvottelujen vuoksi jonotusajat ovat pidentyneet ja saatavuudessa on ollut ongelmia.

– Halusimme, että Helsinki-Vantaan matkustajilla olisi mahdollisuus valita taksi, jonka hintatiedot olisivat nähtävillä etukäteen. Näin voitaisiin välttyä taksin ja asiakkaan väliseltä hitaalta neuvotteluprosessilta, Isomäki kuvaa.

Kilpailutuksessa otettiin huomioon myös taksiyhtiön kaluston määrä ja kyky tarjota autoja kaikkina vuorokauden aikoina sekä ajoneuvojen vähäpäästöisyys ja kuljettajien kielitaito.

Esimerkiksi Tukholmassa taksikaistoja on nyt kahdeksan, joista asiakas valitsee haluamansa. Helsinki-Vantaalla on puolet siitä eli neljä kappaletta. Kolme kaistaa on varattu kilpailutuksen voittaneille lentoaseman virallisille taksiyhtiöille ja yksi kaista mille tahansa taksiajoneuvolle. Lisäksi taksiasemalla on varattu alue ennakkoon tilatuille takseille.

Aikaisempina vuosina lentoasemalla on ollut haasteita taksien riittävyydessä erityisesti yöaikaan. Kilpailutuksessa taksiyhtiöille asetettiin kriteeriksi se, että ne pystyvät tarjoamaan autoja kaikkina vuorokauden aikoina ja että niitä riittää myös huipputunteina. Uusi lakihan ei enää velvoita takseja liikennöimään yöaikaan.

Heinäkuussa saadun asiakaspalautteen perusteella Finavia on lisännyt ja parantanut Helsinki-Vantaan taksiopastusta. Taksiaseman uudet sääsuojat valmistuivat tällä viikolla. Ne ovat tosin väliaikaisia, sillä ajojärjestelyt muuttuvat lähiaikoina.

– Käynnistämme terminaali 2:n laajennuksen viimeistään vuoden vaihteessa. Lentoasemalle rakennetaan uusi sisäänkäynti sekä uudet lähtö- ja tulohallit. Töiden aikana taksi-, bussi- ja pysäköintijärjestelyt muuttuvat merkittävästi ja isoja häiriöitä on tiedossa, valottaa Isomäki lähikuukausien suunnitelmia.

Uusi taksilaki muutti Helsinki-Vantaan taksijärjestelyt

Näin terminaali 2: laajennussuunnitelmat etenevät

Kehitys Raportointi