Ohita navigaatio

Lentoliikenteen kesäkausi käynnistyi – näin sääilmiöt ja kiitoteiden käyttö vaikuttavat lentomeluun Helsinki-Vantaalla

Artikkeli julkaistu
02.06.2025 klo 08:31
Lentokoneen siluetti ilmassa taivasta vasten
Vastuullisuus
Lentoliikenteen kesäkausi käynnistyi maaliskuun lopussa. Kesäkaudella lentojen määrä Helsinki-Vantaalla lisääntyy erityisesti kesä-elokuun aikana, kun matkustussesonki on vilkkaimmillaan. Lomaliikenne, kesän sääilmiöt ja kiitoteiden käyttö vaikuttavat myös lentomelun suuntautumiseen.

”Kesä on vilkasta matkustusaikaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kun lentojen määrä lomasesonkina lisääntyy, lentomelua syntyy enemmän kuin talvikauden aikana. Kiitoteiden käytön valinta ja sääilmiöt kuten vallitsevat tuuliolosuhteet voivat vaikuttaa lentomelun suuntautumiseen”, kertoo Finavian melunhallintapäällikkö Ari Pietilä.

Lentokonemelua syntyy koneiden moottoreista sekä rungon ympäri virtaavan ilmavirran synnyttämästä äänestä. Lentomelun voimakkuus riippuu esimerkiksi lentokoneen tyypistä, lentokorkeudesta ja -suunnasta sekä ympäristön olosuhteista, kuten tuulesta ja lämpötilasta.

Tuuli ja sääolot voivat vaikuttaa lentomeluun

”Lentomelun kannalta merkittävin päivittäin vaihteleva tekijä on vallitseva tuulen suunta. Lentokoneet pyrkivät aina laskeutumaan ja nousemaan vastatuuleen, minkä vuoksi kiitoteiden käyttö vaihtelee. Aina melun kannalta optimaalista valintaa ei voida noudattaa lentoturvallisuussyistä”, Pietilä jatkaa.

Ukkospilvet voivat puolestaan estää lentokoneiden laskeutumisen ja nousun, mikä voi vaikuttaa kiitotien valintaan. Lennon kapteeni voi poiketa tavanomaiselta lentoreitiltä väistääkseen ukkosrintamia. Lue lisää sään vaikutuksesta lentoliikenteeseen.

Kiitotie 1:n käyttö kohti etelää lisääntyy kesäisin

Kesäisin suomalaiset lentävät lomakuukausina useammin kohti etelää, mikä lisää kiitotie 1:n (22L) käyttöä. Lentoonlähtöjä kiitotieltä 1 tehdään etenkin aamu- ja iltapäiväruuhka-aikaan.

“Vähämeluiset suihkukoneet ja potkuturbiinikoneet käyttävät kiitotietä 1 (22L) lentoonlähtöihin. Ne ovat pääsääntöisesti matkalla etelään ja Itä-Euroopan yli kohti Välimeren matkakohteita”, hän jatkaa.

Hiljaisemman talvikauden jälkeen tämä tuo enemmän ylilentäviä lentoja Ylästön, Vaskipellon, Malminkartanon ja Pitäjänmäen alueelle pääkaupunkiseudulla.

“Tänä kesänä myös Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n kunnostustyöt lisäävät tilapäisesti lentoonlähtöjen määrää kiitotieltä 1 kohti etelää”, Pietilä summaa.

Lentoliikenteen määrä vähenee syksyn mittaan.

”Suoritamme kesällä lentomelun määräaikaismittauksen kiitotie 1:n reitin alla Vaskipellossa. Mittaamme lentoon lähtevien koneiden melutasoja, ja tiedot näkyvät Finavian ylläpitämässä lentoreittien- ja melunseurantajärjestelmässä WebTrakissa”, Pietilä kertoo.

Faktalaatikko: Melunhallinta kesäkaudella 2025

  • Kiitotie 1 (22L) käyttö lentoonlähtöihin lisääntyy kesäkaudella. Kiitotie on käytössä vähämeluisille suihkukoneille klo 07–19, ellei lentoturvallisuus edellytä muuta.
  • Erilaiset sääilmiöt kuten vallitseva tuuli ja ukkonen voivat vaikuttaa lentoreitteihin ja sitä kautta lentomelun suuntautumiseen.
  • Lentomelutietoja voi seurata WebTrak-palvelusta, jossa Finavia tiedottaa Helsinki-Vantaan lentomeluun liittyvistä ajankohtaisista aiheista.
  • Finavia toteuttaa Helsinki-Vantaan kiitotie 2:n remontin kesällä 2025. Kiitotie 2 on suljettuna lentoliikenteeltä 14.4.-31.8.2025. Lue lisää kiitotien remontista.
  • Lue lisää Helsinki-Vantaan melunhallinnasta.