"Sommaren är en hektisk tid för resande på Helsingfors-Vanda flygplats. När antalet flygningar ökar under semestersäsongen uppstår mer flygbuller än under vintersäsongen. Valet av vilka landningsbanor som används och väderfenomen som rådande vindförhållanden kan påverka flygbullrets riktning", berättar Finavias bullerhanteringschef Ari Pietilä.
Flygbuller genereras av flygplansmotorer och ljudet från luftströmmarna som strömmar runt flygkroppen. Volymen på flygbullret beror till exempel på flygplanstypen, flyghöjden och flygriktningen samt väderleksförhållanden som vind och temperatur.
Vind och väder kan påverka flygbuller
"Med tanke på flygbuller är den viktigaste faktorn som varierar från dag till dag den rådande vindriktningen. Flygplan försöker alltid landa och lyfta mot vinden, vilket gör att användningen av landningsbanor varierar. Av flygsäkerhetsskäl kan man inte alltid göra det optimala valet med tanke på buller", fortsätter Pietilä.
Åskmoln kan i sin tur förhindra flygplan från att landa och lyfta, vilket kan påverka valet av landningsbana. Flygkaptenen kan avvika från den vanliga flygrutten för att undvika åskfronter. Läs mer om hur vädret påverkar flygtrafiken.
Användningen av landningsbana 1 söderut ökar på sommaren
På sommaren flyger finländarna oftare söderut under semestermånaderna, vilket ökar användningen av landningsbana 1 (22L). Starter från landningsbana 1 görs särskilt under rusningstiden på morgonen och eftermiddagen.
"Bullerreducerade jetplan och turbopropflygplan använder landningsbana 1 (22L) för start. De är i regel på väg söderut och över Östeuropa till Medelhavets resmål", fortsätter han.
Efter den tystare vintersäsongen medför detta fler överflygningar i Övitsböle, Kopparåkern, Malmgård och Sockenbacka i huvudstadsregionen.
”I sommar ökar även renoveringsarbetena på Helsingfors-Vanda landningsbana 2 tillfälligt antalet starter från landningsbana 1 mot söder”, sammanfattar Pietilä.
Flygtrafiken minskar mot hösten.
"På sommaren utför vi en periodisk mätning av flygbuller nedanför rutten från landningsbana 1 i Kopparåkern. Vi mäter bullernivåerna för lyftande flygplan, och uppgifterna visas i Finavias flygrutts- och bulleruppföljningssystem WebTrak", berättar Pietilä.
Faktaruta: Bullerhantering under sommarsäsongen 2025
- Användningen av landningsbana 1 (22L) för starter ökar under sommarsäsongen. Landningsbanan är i bruk för bullerreducerade jetplan kl. 07–19 om inte flygsäkerheten kräver annat.
- Olika väderfenomen som rådande vind och åska kan påverka flygrutterna och därigenom flygbullrets riktning.
- Uppgifter om flygbuller kan följas i WebTrak-tjänsten, där Finavia informerar om aktuella ämnen som gäller flygbuller på Helsingfors-Vanda.
- Finavia renoverar landningsbana 2 på Helsingfors-Vanda under sommaren 2025. Landningsbana 2 är stängd för flygtrafik 14.4–31.8.2025. Läs mer om renoveringen av landningsbanan.
- Läs mer om bullerhantering på Helsingfors-Vanda