Ohita navigaatio

Humans of Helsinki Airport: Asiakasneuvojat Iiris Majamäki, Hua Lei and Janni-Julia Mattila

Artikkeli julkaistu
07.02.2019 klo 09:00
Asiakasneuvojat
Ihmisiä & Ilmailua
Lentokenttäopastuksista autojen akkujen käynnistämiseen pakkasella, Helsinki-Vantaan asiakasneuvojat auttavat matkustajia kaikissa tilanteissa. Asiakasneuvonta on kriittisen tärkeää erityisesti nyt, kun Helsinki-Vantaalla tehdään aseman historian suurinta terminaalin uudistusta.

Janni-Julia Mattila: Tittelimme on asiakasneuvoja, mutta jos minulta kysytään, olemme käveleviä tietopankkeja. Tehtävämme on auttaa asiakkaita kaikessa mahdollisessa lentoasema-alueella, niin sisällä terminaaleissa kuin ulkona parkkialueilla.

Neuvomme matkustajia oikeaan suuntaan muun muassa lähtöselvityksessä, turvatarkastuksessa ja rajatarkastuksessa. Jaamme tietoa lentoasemasta ja vastaamme kysymyksiin lentoyhtiöistä. Vastaamme puheluihin, sähköposteihin, nettisivun chat-palveluun ja sosiaalisessa mediassa tuleviin kysymyksiin ja palautteisiin sekä palvelemme asiakkaita lentoasemalla kasvotusten.

Iiris Majamäki: Meillä on niin viideltä aamulla alkavia aamuvuoroja kuin yövuorojakin. Saman päivän aikana saatan pitää lentokenttäkierroksen opiskelijoille ja käydä parkkialueella käynnistämässä asiakkaiden autojen akkuja.

Muutama vuosi sitten oli todella kylmä talvi, ja muistan, kuinka kävelin 25 asteen pakkasella parkkipaikalla autolta toiselle apukäynnistimen kanssa auttamassa matkustajia liikkeelle. Vaikka sää oli haastava, saimme todella hyvää palautetta, ja asiakkaat todella arvostivat apuamme.

On kivaa, että jokainen päivä on erilainen. Minulla on huipputyökaverit ja olemme onnekkaita, kun saamme tehdä töitä näin ainutlaatuisessa ja kansainvälisessä ympäristössä.

Hua Lei: Tiimissämme puhutaan monia eri kieliä, esimerkiksi englantia, suomea, ruotsia, kiinaa, arabiaa ja venäjää. Pidän lentoaseman kansainvälisyydestä, dynaamisuudesta ja siitä, että omasta kielitaidostani on täällä aidosti hyötyä.

Ennen töiden alkamista saimme perusteellisen koulutuksen, mutta Finavia tarjoaa myös uusia mahdollisuuksia kouluttautua ja oppia. Itse osallistuin esimerkiksi Finavian CX Academy -koulutusohjelmaan, jossa lentoasemalla toimivien yritysten työntekijät vaihtavat näkemyksiä ja kehittävät yhdessä kentän asiakaskokemusta ja palveluja.

Janni-Julia: Muutaman viime viikon aikana olemme kehittäneet pysäköintijärjestelmäämme, mikä on pitänyt meidät kiireisinä. Lisäksi Helsinki-Vantaalla ja sen ympäristössä tehtävät remonttityöt tekevät asiakkaiden neuvomisesta yhä tärkeämpää. Helsinki-Vantaan kehitysohjelman on määrä tehdä lentoasemalla navigoinnista matkustajille tulevaisuudessa yhä helpompaa.

Iiris: Täällä on nyt meneillään monia muutoksia, joten matkustajien avustaminen infotiskillä, terminaaleissa ja pysäköintialueilla on kriittisen tärkeää. Olemme täällä juuri sen vuoksi, että matkustajien kokemus kentällä olisi mahdollisimman sujuva ja mukava.

On todella mielenkiintoista nähdä, miten kenttä kehittyy ja kasvaa. En malta odottaa, että näen, miltä Helsinki-Vantaa näyttää, kun laajennus on valmis.

Lue liikuntarajoitteisten matkustajien palvelusta.

Sujuva matkustaminen ja hyvät yhteydet maailmalle on tärkeä osa Finavian vastuullisuutta – lue lisää vastuullisuustyöstämme.

Katso Hyvien asioiden ketju -video Finavian vastuullisuudesta.

Hyvien asioiden ketju -boilerplate