Hyppää pääsisältöön

Esteetön lentokenttä

Julkaistu
24.10.2016 klo 06:00
 Miten Helsinki-Vantaalla avustetaan liikuntarajoitteisia?
 

Kuluvana vuonna kentällä vierailee arvion mukaan jopa 40 000 avustusta tarvitsevaa matkustajaa.

"Helsinki-Vantaan kaltaisella kansainvälisellä vaihtokentällä hyvin toimivat avustamispalvelut ovat keskeinen osa asiakaskokemusta kasvavalle osalle matkustajia. Tämän vuoksi näiden palveluiden kehittäminen yhdessä liikuntarajoitteisia matkustajia edustavien järjestöjen kanssa on tärkeää, kertoo Vammaisfoorumi ry:n pääsihteeri Pirkko Mahlamäki.

Kentän henkilökunta auttaa mielellään helpottamaan matkustajiensa matkantekoa, mutta kesäkuukaudet ovat kiireisiä.

Matkustajavirtojen kasvaessa myös avustusta tarvitsevien matkaajien määrä kasvaa. Lomakausina lentokenttä varautuu erityisiin piikkeihin avustettavien matkustajien määrässä.

”Toukokuusta syyskuulle kestävällä lomakaudella jopa 3900 matkustajaa kuukaudessa pyytää avustusta kentällä. Kesäkuukausina avustamme 125 matkustajaa joka päivä, mutta myös talvikuukausien aikana noin 2500 matkustajaa pyytää avustusta”, Finavian palvelupäällikkö Jari Pusa kertoo.

Kaikki liikuntarajoitteiset matkustajat eivät tarvitse apua kentän henkilökunnalta, vaan osa pärjää itse tai matkustaa läheisten kanssa. Useimmiten Helsinki-Vantaalla apua pyytävät ikäihmiset, joille lentokentän pitkät kävelymatkat ovat ylivoimaisia. Silloin kentän henkilökunta avustaa heidät pyörätuolilla koneeseen ja auttaa laukkujen kanssa.

"Lentomatkustaminen yleistyy koko ajan ikääntyneiden ihmisten parissa", Pirkko Mahlamäki lisää. "On tärkeää muistaa, etteivät kaikki apua tarvitsevat matkustajat ole liikuntarajoitteisia. Joskus kyse on vain siitä, että matkustamiseen liittyvän tiedon on oltava helpossa ja saavutettavassa muodossa."

Helsinki-Vantaalla on myös muita erikoisjärjestelyitä. Matkustajat, joilla on heikentynyt kuulo, voivat kuunnella kuulutukset infopisteiden erikoislaitteiden (induktiosilmukan) avulla ja näkövammaiset voivat kuunnella lentojen aikataulut Finavian verkkosivuilta kuuntelutoiminnan avulla.

Jotta henkilökunta osaa varautua ja oma matka sujuu mahdollisimman sujuvasti, kannattaa avustustarpeesta ilmoittaa jo matkavarauksen yhteydessä tai vähintään 48 tuntia ennen matkaa. Lentokentälle tullessa ilmoittaudutaan kaksi tuntia ennen lentoa jollakin kentän useasta kutsupisteestä.

Kutsupisteitä löytyy molempien terminaalien (T1 ja T2) sisä- ja ulkopuolelta,
pysäköintihalleista P3 (kerros 2) ja P5 (kerros -1)  sekä kehäradan asemalaiturilta. 


Katso tästä, miten avustuspalvelu tilataan ja mitä muita palveluita Finavia tarjoaa apua tarvitseville matkustajille.

Matkustus