Skip navigation

Yölentoharjoitusten taustalla tärkeä syy: ”Potilaan henki voi olla sekunneista kiinni”

Artikkeli julkaistu
06.09.2018 klo 09:00
Maarianhamina
Lääkärihelikopterilentoja tarjoava yritys kouluttaa lentäjiään säännöllisesti pimeällä, jotta avun saanti ei jäisi kiinni harjoituksen puutteesta.

Jokainen lentoaseman läheisyydessä asuva tietää, että sijainnista aiheutuu jonkin verran melua. Lentokoneet ja muut ilma-alukset eivät ainoastaan lähde kuljettamaan matkustajia ja rahtia tai laskeudu ne mukanaan kentälle, vaan lennon syy voi olla myös harjoittelu.

SHT eli Skärgårdshavets Helikoptertjänst on ambulanssihelikopterilentoja tarjoava yksityinen yritys, joka aloitti toimintansa Ahvenanmaalla vuonna 1990. Päiväsaikaan tapahtuvien harjoitusten lisäksi lentäjät ja lentoavustajat harjoittelevat myös öisin.

– Kaikkien uusien lentäjien ja lentoavustajien tulee harjoitella pimeällä, ja lisäksi heillä kaikilla on määräaikaiskoulutuksia, SHT:n koulutuspäällikkö Frank Elmgren kertoo.

– Lisäksi aina, jos lentäjä tai lentoavustaja ei ole viimeisten 90 päivän aikana lentänyt yöaikaan, täytyy hänen tehdä kolme lentoon lähtöä ja laskeutumista pimeällä. Ennen harjoittelua ei voi lentää pelastustehtäviä.

Elintärkeää harjoittelua

Pimeän ajan harjoittelu on välttämätöntä, jotta pelastuslentoja pystytään tarjoamaan niitä tarvitseville. On tärkeää, ettei harjoituksen puute koidu kenenkään apua tarvitsevan kohtaloksi.

– Joskus potilaan henki voi olla sekunneista kiinni, ja silloin apu on saatava paikalle nopeasti, Elmgren tietää.

Pimeällä harjoittelu onnistuu talvella heti iltapäivästä neljän maissa. Keväällä ja kesällä harjoittelu joudutaan toteuttamaan melko myöhään, vasta kymmenen jälkeen, mikä voi häiritä lähistön asukkaita. Tämä on huomattu erityisesti rauhallisuudestaan tunnetulla Ahvenanmaalla.

Maarianhaminan lisäksi SHT toimii lento-operaattorina lääkärihelikopteritoimintaa harjoittavan FinnHEMSin tukikohdissa Vantaalla, Turussa ja Tampereella. Harjoittelu tapahtuu tukikohtien ympärillä eli siellä, missä helikopterit kulloinkin ovat.

Määräysten mukaista

Harjoittelu kestää puolesta tunnista viiteenkymmeneen minuuttiin, mutta yleensä puoli tuntia riittää.

– Huonojen kelien vuoksi talvella voi mennä pitkiäkin aikoja, ettei lentäjällä ole yötehtäviä. Silloin 90 päivän aika saattaa täyttyä, ja lentäjän tulee käydä tekemässä harjoitukset, Elmgren sanoo.

Harjoittelu perustuu EASAn eli Euroopan lentoturvallisuusviraston määräykseen. Suomessa yritys on vastuussa lentäjiensä ammattitaidosta Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille.

Yrityksellä on listoillaan 24 lentäjää ja 25 lentoavustajaa. He pitävät itse huolen pimeän ajan kouluttautumisestaan. Koulutustilastoja ja -tarvetta seurataan myös SHT:n toimistoilla.

Lue Rajavartiolaitoksen vartiolentolaivueesta, joka toimii myös pelastustehtävissä

Tiesitkö, että Suomen ja Ruotsin välissä on lentoasema?

Ihmisiä & Ilmailua