Hoppa över navigering

Ett nytt flygbolag inleder trafik från Helsingfors-Vanda till Moskva i april

Pressmeddelande
Article published
20.01.2014 kl 07:30
Archived
Airplane landing.
Resa
Det ryska flygbolaget S7 börjar flyga från Helsingfors till flygplatsen Domodedovo i Moskva. Bolaget inleder trafiken den 26 april med plan av typen Airbus A319.

– Förbindelserna till Ryssland förbättras ytterligare, vilket stärker Helsingfors-Vandas ställning som internationell flygplats. S7 är medlem i flygbolagsalliansen Oneworld, vilket erbjuder ryska passagerare ett täckande nätverk av flygrutter från Helsingfors till destinationer runt om i världen. Vi önskar det nya bolaget välkommen, säger direktören för Helsingfors-Vanda flygplats Ville Haapasaari vid Finavia.

För närvarande har Helsingfors-Vanda förbindelser till fyra städer i Ryssland. Finnair och Aeroflot flyger dagligen till flygplatsen Sheremetjevo i Moskva. Dessutom flyger Finnair till S:t Petersburg två gånger om dagen och till Jekaterinburg fyra gånger i veckan. I juli öppnade det ryska flygbolaget Severstal en ny flygrutt från Tjerepovets till Helsingfors. Det är den enda flygrutten från Tjerepovets till Europa.

Tidigare tillät avtalet om flygtrafik mellan Finland och Ryssland att endast ett bolag från respektive land flög till Moskva. Avtalet reformerades i slutet av oktober, vilket gjorde det möjligt för det nya flygbolaget att etablera sig på marknaden. Nu får två bolag från respektive land flyga på samma rutt.

– Ryssar är den näst största internationella passagerargruppen på Helsingfors-Vanda flygplats redan i dag, och vi uppskattar att gruppen växer klart till följd av den nya rutten, säger Haapasaari.

S7 har meddelat att bolaget flyger mellan Helsingfors och Moskva dagligen. Planet landar på Helsingfors-Vanda klockan 12.05 och startar tillbaka till Moskva klockan 12.45. Biljetter säljs på bolagets webbplats.

Finavia inleder ett omfattande utvecklingsprogram på Helsingfors-Vanda flygplats. Syftet med programmet är att bevara Finlands goda flygförbindelser och förbättra Helsingfors-Vandas ställning som ledande transitflygplats i den allt hårdare internationella konkurrensen.

Utvecklingsprogrammet siktar i huvudsak på att öka kapaciteten för incheckning och transitresenärer samt på att förbättra trafikarrangemangen. Helsingfors-Vanda planerar betjäna 20 miljoner passagerare om året under 2020-talets första hälft.

Tidtabellssök