Hoppa över navigering

Finavia öppnar en ny säkerhetskontroll och förnyar 70 serviceställen på helsingfors-vanda

Pressmeddelande
Article published
22.05.2014 kl 10:00
Archived
A new security check point at Helsinki Airport.
Ansvar
Det första skedet i Finavias sju år långa utvecklingsprogram har precis blivit klart. Kapaciteten vid säkerhetskontroll och incheckning har utökats avsevärt. Dessutom pågår den mest omfattande serviceförnyelse som någonsin genomförts på en gång på Helsingfors-Vanda.

– Helsingfors-Vanda är nu både effektivare och mer attraktiv, säger Ville Haapasaari flygplatschef på Finavia.

Han berättar att man har byggt en öppen och ljus säkerhetskontrollpunkt i terminal 2. Den har fem nya linjer som höjer säkerhetskontrollkapaciteten med 40 procent. Nu har passagerarna tillgång till totalt 23 linjer vid säkerhetskontrollen. Antalet anställda vid säkerhetskontrollen har också utökats.

– Från och med fredagen den 23 maj går avfärden ännu snabbare för passagerarna. Köerna vid säkerhetskontrollen under rusningstid är betydligt kortare än tidigare. Vi kan betjäna över 4 100 passagerare i timmen, säger Haapasaari.

Samtidigt har incheckningen gjorts smidigare. Finavia har skaffat tiotals automater till. Passagerarna har nu tillgång till total 62 incheckningsautomater och 14 bag drop-automater. Flygbolagen har sedan tidigare 76 servicediskar i terminalen.
Enligt Haapasaari är ökad automatisering en global trend inom flygtrafiken. Självbetjäningen medför smidiga incheckningar, utjämnar trafiktopparna på flygplatsen och höjer kapaciteten i terminalen.
Effektivt producerade flygplatstjänster ger flygbolagen kostnadsfördelar, vilket i sista hand är en förutsättning även för rimliga biljettpriser.

Mest omfattande serviceförnyelsen genom tiderna på Helsingfors-Vanda

Serviceutbudet förnyas också på Helsingfors-Vanda, utöver förbättringen av smidigheten och effektiviteten. Finavia utvecklar serviceutbudet tillsammans med sina samarbetspartner utifrån kundernas önskemål och konsumentundersökningar.

– Det är fråga om den mest omfattande serviceförnyelse som någonsin genomförts på en gång på Helsingfors-Vanda. På flygplatsen öppnas eller förnyas totalt cirka 70 serviceställen. Ändringarna genomförs i huvudsak under 2014, säger Anne Gullstén, affärsverksamhetsdirektör på Finavia.

Restaurangutbudet blir mångsidigare och i sommar öppnar flera internationella framstående varumärken nya butiker. Målet är att bättre kunna tillgodose efterfrågan bland passagerarna. Den ökar hela tiden och blir mer internationell.

Till de nya restaurangerna hör till exempel Grab and Fly, Urban Food Market, Freshly Made, Johan&Nyström och Two Tigers Sushi and Noodle. Det internationella modet representeras av bland annat Hugo Boss, Burberry och Ralph Lauren.

Till de övriga toppvarumärkena som kommer att finnas representerade på flygplatsen hör Porsche Design, Armani Jeans, Versace Collection, Sunglasses, Bally, Loewe, Etro och Montblanc.

Mobilt laboratorium uppmuntrar passagerarna att utveckla flygplatsen

Det mobila laboratoriet TravelLab erbjuder passagerarna överraskande och intressanta upplevelser. Passagerarna får framföra förslag på nya tjänster på flygplatsen, och i laboratoriet kan man testa hur förslagen fungerar i praktiken. Testresultaten utnyttjas vid utvecklingen av passagerarupplevelsen och planeringen av tjänster.

Konkurrensen om flygbolag och passagerare har hårdnat på de internationella flygplatserna. Kundupplevelsen har blivit en allt viktigare konkurrensfaktor.

– Det blir hela tiden viktigare att erbjuda intressanta tjänster och god kundservice. Enligt undersökningar har passagerarnas nöjdhet med Helsingfors-Vanda kontinuerligt förbättras under de senaste åren. Vårt mål är att denna utveckling ska fortsätta, säger Haapasaari.

Passagerarna får uppleva bland annat traditionell midsommardans, pop-up-yoga och finländsk kaffekultur. Tekniska tjänster kan också testas i TravelLab. Till dem hör till exempel infotavlor med tips om var passagerarna kan tillbringa sin tid på Helsingfors-Vanda.

Passagerarna har testat de första tjänsteprototyperna i TravelLab sedan början av maj.

Målet med Finavias utvecklingsprogram är att förbättra flygplatsens konkurrenskraft

Antalet passagerare på Helsingfors-Vanda var rekordhögt i fjol och överskred för första gången 15 miljoner. Tillväxten har fortsatt under januari–april i år. Under denna tidsperiod har passagerarantalet på Helsingfors-Vanda ökat med cirka fem procent.

Finavia utökar aktivt flygtrafiken. I vår har två nya flygbolag inlett verksamhet på Helsingfors-Vanda, S7 och Eurolot.

I början av året inledde Finavia ett utvecklingsprogram på 900 miljoner euro i syfte att utöka kapaciteten, utveckla servicen och förbättra trafikarrangemangen på flygplatsen. Helsingfors-Vanda anpassas för att kunna ta emot 20 miljoner passagerare om året senast år 2020.

Ökningen i antalet passagerare skapar cirka 5 000 nya arbetstillfällen i området på sex år. Utvecklingsprogrammet i sig kommer enligt uppskattning att skapa sysselsättning motsvarande cirka 14 000 årsverken.