Hoppa över navigering

Europas norra knutpunkt för flyg till Asien byggs om – Helsingfors-Vanda förbereder sig på 20 miljoner passagerare om året år 2020

Article published
25.04.2016 kl 12:22
Archived
Helsingfors-Vanda flygplats genomgår en stor expansion som syftar till att förbättra flygplatsens anläggningar samt stärka dess konkurrensposition bland de stora europeiska flygplatserna. Förbättringsarbetet väntas ta flera år.

Utvecklingsprogrammet för Helsingfors-Vanda lanserades våren 2014 med målet att uppnå en avsevärd förbättring i flygplatsens tjänster, anläggningar och trafikarrangemang fram till år 2020. Detta är det sjunde utbyggnadsprojektet för den nu 64-åriga flygplatsen och en betydande investering. Den totala projektbudgeten uppgår till 900 miljoner euro.

”Under sin långa historia har Helsingfors-Vanda tilldelats en mängd olika utmärkelser, något som vi är mycket stolta över. Genom strategisk planering har Helsingfors-Vanda blivit den ledande flygplatsen i norra Europa och ett viktigt nav för flyg mellan Europa och Asien”, säger Kari Savolainen, verkställande direktör på Finavia Abp.

I Europa har Helsingfors-Vanda de flesta rutterna till Japan och ligger på femte plats när det gäller flyg till Asien per vecka. För närvarande är kineserna redan en av de största passagerargrupperna som passerar Helsingfors-Vanda, och antalet kinesiska medborgare som besöker flygplatsen ökade med 100 000 från år 2014.

Direktflyg från flygplatsen tar människor till 135 destinationer på olika håll i världen. Utöver det omfattande förbindelsenätverket kan flygplatsen stoltsera med en servicekvalitet som rankas bland de högsta i Europa.

Elegant skandinavisk design och och tjänster bidrar till en behaglig reseupplevelse

Den skandinaviska stilen på Helsingfors-Vanda kommer att betonas ytterligare genom renoveringarna. En mängd olika tjänster, som gratis trådlöst internet, konstgallerier och sovutrymmen kommer också att finnas tillgängliga.

”Vid utvecklingen av Helsingfors-Vanda tar vi hänsyn till finsk design och arkitektur. Glas- och träelement skapar en lätthet och naturlig atmosfär i terminalen,” säger Tuomas Silvennoinen, chefsarkitekt på PES-Arkkitehdit Oy.

Högsta kvalitet i design, anläggningar och tjänster garanterar en behaglig reseupplevelse för alla passagerare. Helsingfors-Vanda har ett brett utbud av affärer, restauranger och caféer som inte endast gör det till ett snabbt flygnav, utan även till en plats där en mängd passagerare från hela världen varje dag kan koppla av och dra nytta av tjänsterna för att få tiden att gå mellan flygavgångarna. Man väntar sig att Helsingfors-Vanda år 2020 kommer att erbjuda tjänster åt 20 miljoner passagerare om året.

Inte den första, men den största renoveringen av den historiska flygplatsen

År 2015 genomgick flygplatsen den största serviceomvandlingen hittills, då 70 helt nya eller renoverade caféer, restauranger och affärer öppnades. Flygplatsens tillförlitlighet är mycket hög när det gäller bagagehantering, transferflyg, korta transittider samt så kallad ”snow-how”-kunskap.

Det stora renoveringsprojektet kommer att genomföras stegvis. Terminalytan kommer att öka med 45 procent och bagagehanteringskapaciteten med 50 procent. I juni 2016 byggs väntområdet för non-Schengen-destinationer ut och kapaciteten för gränskontroller och kontroll av transitpassagerare kommer att utökas.

Helsingfors-Vanda flygplats öppnade år 1952 för att betjäna OS i Helsingfors samma år. Då bestod flygplatsen av en bana och en tillfällig terminal byggd i trä. Den nuvarande terminalbyggnaden öppnade 1969 och har sedan dess genomgått flera renoveringar. I dag används tre banor på flygplatsen.

Mer information om utvecklingsprogrammet för Helsingfors-Vanda.