Hoppa över navigering

Helsingfors-Vanda flygplats fyller 70 år

Pressmeddelande
Article published
04.07.2022 kl 11:47
Musta-valkoinen kuva vuonna 1969 valmistuneesta terminaalista ja asematasosta.
I morgon den 5 juli har det gått exakt 70 år sedan det första passagerarflygplanet landade på Helsingfors-Vanda flygplats. Den förde med sig idrottare och besökare till sommar-OS i Helsingfors år 1952.

På 70 år har Helsingfors-Vanda utvecklats till en betydande europeisk flygplats som är känd för sin flytförmåga och höga servicenivå. Det finns nu cirka 130 direkta och snabba flygförbindelser till olika delar av världen, säger Ulla Lettijeff, flygplatschef på Finavia vid Helsingfors-Vanda flygplats.

I juli 1952 öppnade statsminister Urho Kekkonen den nya flygplatsen i Helsingfors för att användas till olympiska spelens trafik i en och en halv månad. Byggarbetena på flygplatsen fortsatte efter de olympiska spelen. Flygtrafiken på Helsingfors-Vanda flygplats startade officiellt den 26 oktober 1952.

Till en början fanns det bara en landningsbana. Den första byggnaden på flygplatsen var en träbarack, som förlängdes genom åren och kallades för en liggande skyskrapa på grund av dess form. År 1969 färdigställdes en ny terminal för en miljon passagerare.

Matkustajia seuraamassa lentokoneen kääntöä vuonna 1969 valmistuneessa terminaalissa.

Bild: Terminalen på 70-talet. Flygmuseum

I dag omfattar terminalen i Helsingfors-Vanda sammanlagt över 200 000 kvadratmeter och har en kapacitet på 30 miljoner passagerare. Det finns tre landningsbanor på flygplatsen. Hela flygplatsområdet är 1 800 hektar stort, vilket motsvarar Helsingfors stadskärna till sin yta.

Nästa år slutför Finavia sitt tioåriga investeringsprogram, som är det största projekt som någonsin genomförts på Helsingfors-Vanda flygplats. Investeringsprogrammets syfte är att utveckla och modernisera tjänster för både passagerare och flygbolag.

Musta-valkoinen kuva matkatavarakärrystä isossa hallissa

Bild: Salminen / Flygmuseum.

I samband med utvecklingen av infrastruktur och tjänster har Finavia kunnat investera i att minska flygplatsens miljöpåverkan. Många konkreta åtgärder har vidtagits för att minska utsläppen.

Helsingfors-Vanda flygplats var en av de första flygplatserna i världen som uppnådde kolneutralitet för fem år sedan, men det räcker inte ännu. Vårt klimatarbete fortsätter. Till näst siktar vi på nettonollutsläpp, säger Lettijeff.

Under Helsingfors-Vanda flygplats 70-årsjubileum belyser Finavia flygplatsens historia och utveckling på sin webbplats och i sina sociala medier. Året avslutas med den internationella civila luftfartsdagen den 7 december, då Finavia hissar upp flaggorna på alla sina flygplatser.

Människor & Luftfart